سفارش تبلیغ
صبا ویژن

100/9/22
2:39 عصر

روش های تقویت صدای ویولن

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

بسیاری از هنرجویان کلاس آموزش ویولن در موسسه فنی حرفه ای در شرق تهران این ساز را در خانه و یا اتاق خود تمرین می کنند.
اما برای نوازندگان حرفه ای، استفاده از تکنیک هایی که بتوانند صدای بلندی را از این ساز به دست بیاورند، یکی از کار های بسیار کلیدی می باشد.
ویولن یک ساز با ماهیت آکوستیکی می باشد.
و این موضوع موجب می شود تا نوازندگی آن در گروه های کوچک بدون مشکل باشد زیرا صدای این ساز به مقدار کافی بلند است.
اما در صورتی که هنرجوی آموزشگاه موسیقی بخواهد در گروه های راک، متال و یا بلوز ویولن بنوازد صدای ساز وی به ممکن است به گوش شنونده ها نرسد.
لذا نیاز است از تکنیک هایی استفاده کند تا بتواند صدای ساز خود را آمپلی فای یا تقویت کند.
در این مقاله روش های تقویت صدای ویولن را خواهیم گفت.

آمپلی فای کردن صدا در لغت به معنای تشدید صدا می باشد.
هنرجویان کلاس آموزش گیتار که از گیتار های الکتریک استفاده می کنند سال هاست با استفاده از آمپلی فایرهای مختلف، این امکان را داشته اند تا صدای ساز خود را به خوبی تشدید کنند.
اما نمی توان از آمپلی فایرهای مختلف برای ساز ویولن استفاده کرد.
زیرای برای استفاده کردن از آمپلی فایر های معمولی بازار برای تشدید صدای ویولن ساز نوازنده باید از وسیله ای به نام پیکاپ برخوردار باشد.
پیکاپ ها در واقع ارتعاش سیم های ساز هنرجو را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و با فرستادن این سیگنال به آمپلی فایرها صدا تقویت می شود.
حالا وقت تقویت صدای ویولن شما رسیده است.

روش های تقویت صدای ویولن در کلاس آموزش ویولن

راه دیگر، استفاده از میکروفون می باشد که در بسیاری از استودیوها و یا اجراهای زنده از آن استفاده می شود.
اما مشکلی که در مورد میکروفون ها وجود دارد این است که اگر هنگام استفاده از میکروفون هنرجو آرشه را محکم بکشد فیدبک بسیار بلندی در میکروفون ایجاد می شود که قابل کنترل نیست.
در ادامه به صورت مفصل در مورد هرکدام از راه حل ها توضیح داده شده است.

استفاده از میکروفون ها

هنرجو می تواند از میکروفون های مختلف برای رساندن صدای ساز خود به گوش شنوندگان استفاده کند.
بهترین گزینه برای اجراهای زنده، استفاده از میکروفون هایی است که به بدنه ساز متصل شده و صدای ساز را تشدید می کند.
برخی از میکروفون هایی که برای این کار هستند دارای طراحی Gooseneck می باشند .
یعنی می توانید محل قرارگیری کپسول این میکروفون ها را نیز تنظیم کنید.
اما اگر در محیطی مانند استودیو های حرفه ای ضبط در آموزشگاه موسیقی نارمک هستید که کنترل کردن میکروفون ها راحت تر است بهترین گزینه استفاده از میکروفون های کاندنسر دیافراگم کوچک و یا میکروفون های کاندنسر دیافراگم بزرگ می باشد.

یک روش دیگر استفاده از میکروفون هایی است که برای ساز های دیگر طراحی شده اند.
برای مثال بسیاری از هنرجویان کلاس آموزش ویولن برای ضبط ویولن های خود از میکروفون هایی استفاده کرده اند که به طور اختصاصی برای ساز های بادی طراحی شده است.
همچنین هنرجو می تواند از میکروفون های وایرلس برای آمپلی فای کردن صدای ساز خود استفاده کند.

نصب کردن پیکاپ های پیزو

بسیاری از ویولنیست های مشهور برای این که بتوانند صدای بلندتری داشته باشند، ساز های خود را به پیکاپ های پیزو مجهز می کنند.
این پیکاپ ها برای سال ها در گیتار های آکوستیک مورد استفاده قرار گرفته اند .
نحوه کارکرد آن ها به این شکل است که زیر بریج ساز متصل می شوند و به این ترتیب، ارتعاش سیم ها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند.
پیکاپ های پیزو بسیاری به صورت اختصاصی برای ویولن ساخته شده و نصب و استفاده از آن ها بسیار راحت است.

پس از آن که راه ضبط صدای ویولن خود را انتخاب کردید و صدای آکوستیک ساز خود را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کردید، وقت آن است تا با انتخاب یک آمپلی فایر با کیفیت، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

اگر تنها می خواهید بر روی استیج به نوازندگی بپردازید، می توانید بدون نیاز به استفاده از آمپلی فایر و تنها با استفاده از سیستم PA ای که استیج در اختیار شما قرار می دهد، به نوازندگی بپردازید.
اما بسیاری از افراد به دنبال خرید آمپلی فایر هایی هستند که نه تنها بتوانند با استفاده از آن به تمرین و یا اجرا بپردازند.
بلکه بتوانند کنترل کاملی بر روی صدای ساز خود داشته باشند.
در این شرایط هنرجوی موسسه فنی حرفه ای در نارمک می تواند آمپلی فایرهای مختلفی که در بازار هست را تست کرده و محصولی که با آن به صدای مورد نظر خود می رسد را خریداری کند.
بسیاری از این آمپلی فایرها امکانات فراوانی را در اختیار شما قرار می دهند بنابراین می توانید با آن ها کنترل بیش تری روی صدای خروجی داشت.

تکمیل کردن صدای با استفاده از افکت

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از سیگنال های الکتریکی این است که می توان با استفاده از افکت ها و پدال های مختلف، صداهای منحصر به فرد و خاصی را به دست آورد .
چه پدال هایی که برای اکولایز کردن صدای خروجی آمپلی فایر به کار می روند، چه پدال هایی مانند ریورب و دیلی و چه پدال هایی مانند Wah Pedal که برای به دست آوردن صدا های خاص و بی مانند است.