سفارش تبلیغ
صبا ویژن

96/8/22
2:12 عصر

گام اول در آموزش هارمونیکا

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

آموزش هارمونیکا

گام اول در آموزش هارمونیکا

قبل از این که نواختن یک نت در آموزش هارمونیکا را بیان کنیم، بیایید بررسی کنیم یک هارمونیکا چگونه کار می‌کند.
شما می‌بینید که این ساز 10 سوراخ دارد که از شماره‌ی 1 تا شماره‌ی 10 نامگذاری شده‌اند.

هرکدام از این سوراخها می‌توانند دو نت متفاوت را ایجاد نمایند:
یکی به وسیله دمیدن (ورود هوا به سازدهنی)
و یکی با کشیدن (خروج هوا از سازدهنی)؛
بنابراین، تنها با 10 سوراخ مـی‌توانید 20 نت را در بازه‌ی سه اکتاو (Octave) پوشش دهید.

بیایید در ابتدا به اکتاو پایینی نگاهی بیاندازیم.
هارمونیکا را در دست چپ، میان شصت و انگشت اشاره به سمتی که شماره‌ها رو به بالا باشند قرار دهید.

آموزش هارمونیکا

حالا، کمی دهان را باز نموده؛
دهان و فک کاملاّ ریلکس، لبها مرطوب، سوراخهای 1، 2 و 3 را پوشش داده، و به آرامی بدمید.
هرموقع ما گفتیم در هارپ بدمید، باید بدانید این کار کمی قوی‌تر از دمیدن معمولی ا‌ست.
هنگامی که تنفّس می‌کنید، هوا از درون قفسه‌ی سینه‌ی شما، یعنی از دیافراگم بیرون می‌آید.
تأمّل کنید که قبل از به خواب فـرورفتن، چگونه نفس می‌کشید، این تنفّس از دیافراگم است.

تمام این نکات را هنگامی که سوراخهای 1، 2 و 3 را می‌کشید، نیز در ذهن داشته باشید.
در ابتدا، شما برای صحیح قرار دادن لبها روی سوراخهای مورد نظر، برای آموزش هارمونیکا نیاز به تمرکز زیادی دارید.
اجازه دهید لبها در حالت طبیعی روی سوراخها قرار گیرند.
هرگاه لیزی ساز در دهان شما همانند لیزی یک ماهی قزل‌آلا شد، قرار گیری ساز در دهانتان صحیح می‌باشد.

آموزش سازدهنی

اگر صدای نتها کمی ریش‌ریش و غیرطبیعی بود،
احتمالاً دلیل‌اش این است که لبهای شما به طور مناسب درزگیری ننموده
و مقداری هوا از بالا یا پایین لبانتان خارج می‌شود.
آن قدر با هارپ تمرین کنید
تا درزگیری مناسب بدون احساس ناراحتی در قرارگیری لبها در دور سوراخها را فرا گیرید؛
احساس ناراحتی در قرارگیری لبها تنها باعث اشتباهات بعدی خواهد شد.

محل قرارگیری زبان در آموزش هارمونیکا

هنگامی که در سوراخهای 1، 2 و 3؛ دم یا بازدم می‌کنید، زبانتان را در پایین دهان قرار دهید.
شما متوجّه خواهید شد حرکت دادن زبان به اطراف، باعث تغییر صدای نت می‌شود.
ما تأثیر حرکات زبان را در حین نواختن بعداً موقعی که راجع به تأثیر زبان،
انحراف نتها و سایر افکتهای ویژه صحبت می‌کنیم، خواهیم گفت.
امّا ما اکنون فقط یک صدای خالص و ثابت می‌خواهیم.
برای تحقّق این امر، تصوّر کنید کاری که از آن متنفّرید را به شما محول کرده‌اند و شما با ناراحتی می‌گویید:«اَه!»