سفارش تبلیغ
صبا ویژن

96/8/10
5:19 عصر

سوالات رایج در آموزش عود (بخش دوم)

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

آموزش عود

سوالات رایج در آموزش عود (بخش دوم)

بی شک تمرین اساسی ترین عنصرسازنده هنرمندان است
و بزرگترین نقش را خصوصا برای به اوج رساندن نوازندگان ایفا می کند.
مطالبی که در این مقاله آمده سوالات رایجی است که هنگام تمرین عود برای هنرجویان پیش می آید.

6- حداقل چه مقدار تمرین کنیم؟

بطور کلی، کمترین میزانی که برای تمرین لازم است که ، تمرین نواختن روزی یک ساعت است.
کمتر از این مقدارتمرین روزانه عملا نتیجه بخش نبوده
ودر دراز مدت موجب عدم پیشرفت ویا کنارگذاشتن سازتوسط هنرجو می گردد.

7- چگونه به حداکثر تمرین روزانه برسیم؟

رسیدن به میزان حداکثر تمرین روزانه بایستی مانند حرکت روی شیب نرم یک منحنی باشد.
رسیدن به حداکثرساعت تعداد تمرین نبایستی بصورت یک حرکت شتابزده انجام گردد،
زیرا در اینصورت به علت عدم آمادگی مجموعه ذهن وجسم نوازنده، اینگونه تمرین ها نمی تواند مستمر باشد.
در واقع با افزودن روزانه چند دقیقه تمرین به نسبت تمرین روز قبل کم کم بر میزان توانایی ها افزوده شده،
بدن برای تمرین بیشتر آماده می شود.
حتی همین چند دقیقه تمرینی که به حجم تمرینات اضافه می گردد،
در هر مقطع بایستی چند روز ثابت بماند تا بدن به آن عادت کند.
زیرا نکته مهم “پایدار ماندن و استمرارداشتن در تمرین ها”ست.

8- حداکثرچه مقدار تمرین روزانه کافی است؟

بطور کلی نمی توان یک حکم کلی برای این امر داشت،
ولی برای کسانی که بصورت حرفه ای قصد دنبال کردن نوازندگی را دارند،
حداقل روزانه چهار ساعت تمرین می تواند بسیار مفید باشد.
تمرین بیش از این میزان بستگی به توانایی ذهن و جسم فرد دارد و نیاز به آماده ساختن آنها دارد.
به هر حال، هر چه تمرین بیشتر، بهتر!

نکته با ارزشی که با حجم تمرین روزانه ارتباط زیادی دارد،
آموزش دیدن و یادگیری در مسیر صحیح و متد های درست نزد معلمان با اطلاعات است،
که با تمرین کافی منجر به پیشرفت مطلوب می گردد.

9- در تمرینات چه نکاتی لحاظ شود؟

داشتن حداکثر تمرکز در زمان تمرین مطلوب ترین وضعیت است،
برای رسیدن به این وضعیت باید ازبرخی از کارها که از میزان تمرکز می کاهد، دوری کرد،
مانند موردی که در اینجا می آید:

متاسفانه بسیاری از نوازندگان به غلط، برای نشان دادن روحیات و احساساتشان،
اقدام به تکان دادن بیش از اندازه سر و بدن ویا ایجاد میمیک های خاص در صورتشان می نماید.
باید دانست، این گونه به اصطلاح ژستها و رقصیدن ها در هنگام تمرین و نوازندگی، موسیقی را زیبا تر نمی سازد.
بلکه این صدای سازونحوه نوازندگی هنرمند است که موسیقی را زیبا ترمی کند.
انجام اینگونه حرکات برای بازیگران هنرمند باله و اپرا، بر روی سن، تعریف شده و مناسب است
و جزو یکی از مسائل هنری که در هنگام اجرا باید لحاظ شود، به حساب می آید.

آموزشگاه موسیقی

بعضی معتقدند رقصیدن با ساز، باعث نرمی بیشتر بدن نوازنده شده و بدن او را منعطف تر می سازد،
ولی باید دانست تمرین های نرمش بصورت بسیار کامل تراز رقصیدن با ساز،
می تواند جداگانه صورت پذیرد تا از میزان دقتمان در هنگام اجرا نکاهد.

در هنگام اجرا با ساز بهتر است احساسات وروحیاتمان را
درجهت بهتربه صدا در آوردن سازو بالا تر بردن توجه مان صرف نماییم
ودر آنجا با اجرای بهترین نوانس ها، موسیقی را زیباتر سازیم.
در یک کلام، بهتر است نوانس ها را به ساز دهیم، نه به بدن خودمان!
زیرا برای انجام هر گونه ازاینگونه حرکات غیر مفید،
درصدی از ناخودآگاه ذهنمان معطوف به اجرای بی وقفه این حرکات شده
و از تمرکز و نیروی ذهن برای انجام عمل اصلی می کاهد.

10- آیا تمرینات نوازندگی صرفا فیزیکی وبا ساز است؟

به علت آنکه ذهن و جسم هر دو، درنواختن درگیرند
و ذهن مسئولیت کنترل تمامی مسائل را بر عهده دارد، تمرینات صرفا فیزیکی و با ساز نبوده

و شامل تمرین های ذهنی نظیر :

– شنیدن
– نت خوانی و اجرا
– حفظ قطعه برای اجرا میباشد

آموزش عود