سفارش تبلیغ
صبا ویژن

96/6/29
1:9 عصر

آشپزخانه چوبی

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

با مدرن شدن سبک خانه ها و معماری ها دیوارهای آشپزخانه نیز جای خود را به اپن های امروزی داده اند و به همین خاطر دیگر از آن حریم جداگانه آشپزخانه های قدیمی خبری نیست و به نوعی میتوان گفت دیگر بخشی از اتاق نمیشن و حتی پذیرایی هستند بنابر این دکوراسیون آن باید طوری باشد که علاوه بر راحتی و کارایی زیبایی بسیاری نیز داشته باشد تا زیبایی منزل را از بین نبرد. از همین رو امروزه دکورها و پوشش های بسیاری برای زیبایی آشپزخانه ابداع شده که روز به روز تنوع طرح ها و رنگ های آن رو به افزایش است. در مقاله آشپزخانه چوبی میخواهیم به دکورهای چوبی و یای چوب نما که استفاده از آن ها در آشپزخانه های امروزی بسیار رواج یافته بپردازیم.

برای نمونه میتوان کابینت آشپزخانه ای که تولیدات شرکت “امر هلمی” مصری می باشد را مثال زد. اولین چیزی که در آشپزخانه جلب نظر می کند سطح فلت و جعبه ای شکل کمدهای کابینت است. برای سطح و کناره های کابینت ها از دو رنگ سفید و قهوه ای چوبی استفاده شده است که با دیوارپوش آشپزخانه از نظر رنگی هم آهنگ شده اند.

ترمووود

آشپزخانه مدرن با دیوارپوش چوبی

دسته های باز و بسته کردن درها نیز بصورت کاملا مخفی طراحی شده است و برای باز کردن درها باید از شیارهای مخصوص که در بالا و پایین کمدها قرار دارد استفاده کنید. عدم وجود دستگیره باعث شده تا سطح یکدست درب کابینت ها به همان شکل باقی بماند و حالت جعبه ای آنها به هم نخورد.

میز اپن سه تکه با طرح و مدل جدید و مدرن

میز اپن این آشپزخانه شامل سه تکه است، تکه زیرین که بیشتر نقش پایه را بازی می کند و تکه رویی که در یک گوشه آن اجاق گاز تو کار جاسازی شده است و بخش خالی را میتوان بعنوان میز طبخ یا سرو غذا در نظر گرفت. تکه سوم، یک میز متحرک است که حول یک محور نیم دایره قابل چرخش و جابجایی است و سینک ظرفشویی روی آن قرار گرفته است.

کابینت ام دی اف مدرن با بدنه طرح چوب و کانترتاپ سفید رنگ

از دیوارپوش چوبی برای پوشش دیوارهای داخلی این آشپزخانه مدرن استفاده شده است تا تکمیل کننده نمای چوبی آشپزخانه باشد. طراح دکوراسیون این آشپزخانه، بیشتر فضای روی دیوارها را خالی گذاشته و سطح دیوارها را با کابینت چوبی پر نکرده است تا این دیوارپوش های چوبی پشت کابینت ها مخفی نمانند.

تجهیزات موجود در آشپزخانه کاملا مدرن و امروزی طراحی شده اند ولی عدم وجود تنوع رنگی و بهره گیری بیش از حد از رنگ های خنثی و در نهایت عدم نورپردازی مناسب، دست به دست هم داده اند تا فضا و دکوراسیون آشپزخانه خیلی سرد و بی روح به نظر بیاید.


96/6/27
12:54 عصر

خلاقیت با موسیقی

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

برای کسانی که دوست دارند در جلسات و شرایط کاریِ خلاقانه به موسیقی گوش کنند، حضور یک عامل انگیزنده بهترین موقعیت را به وجود می‌آورد.

محققان نشان داده‌اند که درجه‌‌ی کمی از صدای محیط می‌تواند خلاقیت را به جریان بیاندازد، اما این درجه مرز باریکی دارد؛ صدا‌های بلند تمرکز کردن را بسیار مشکل می‌کنند. وقتی درگیر یک کار عمیق هستید غرش صدا و ترکیبات صوتیِ گوشخراش بیشتر ضرر می‌رسانند تا فایده.

تحقیقی در سال 2015 نشان داد که وقتی به دنبال پوشش صوتی (پوشش دادن صداهای مزاحم با صدایی دیگر) با استفاده از صدای پس‌زمینه هستید، صداهای طبیعی مثل صدای امواج ساحل علاوه بر ماسکه کردن صدای مزاحم می‌توانند به بهبود تمرکز افراد نیز کمک کنند.

کلاس آموزش آواز سنتی

شما باید دنبال یک صدای پس‌زمینه‌ی آرام باشید، فرقی نمی‌کند آن‌ را به وجود آورید یا به طور طبیعی ایجاد شود.

آشنا بودن موسیقی تمرکز را بالا می‌برد

اگر برای پروژه‌ای نیاز به تمرکز زیاد دارید، گوش دادن به موسیقی آشنا می‌تواند مفید باشد. دلیل اینکه موسیقی جدید ممکن است تمرکز را کاهش دهد این است که باعث غافلگیری می‌شود؛ چون نمی‌دانید باید انتظار چه چیزی را داشته باشید، با دقت گوش می‌دهید تا ببینید کلمات بعدی چیست. اما در یک موسیقی آشنا می‌دانید کلمات بعدی چیست، پس توجه به آن به تمرکز کمتری احتیاج دارد.

کلاس آموزش آواز پاپ

سفر به دنیای یک موسیقی جدید ممکن است سودمند باشد، ولی اگر در حین انجام کار موسیقی گوش می‌کنید، بهتر است در یک مسیر آشنا گام بردارید.


96/6/25
9:35 صبح

قدم به قدم تا جشن عروسی

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

راهی که برای رسمیت بخشیدن به ازدواج یک زوج باید طی کرد به کمی زمان نیاز دارد با این حال خیلی دراز و پرپیچ و خم نیست. یک هفته شاید کمترین زمانی باشد که می‌توان برای آن درنظر گرفت. البته در مواقعی خاص ظرف 2‌روز هم می‌توان همه مراحل این کار را طی کرد. با این مراحل بیشتر آشنا شوید.

گام شماره صفر: مشورت

قبل از این که به توافق های اولیه برسید، در همان جلسات اول و حتی در طول دورانی که نامزدی و عقدتان را طی می کنید، باید با یک مشاور مجرب در ارتباط باشید. فکر نکنید که رفتن پیش مشاور ازدواج یک کار نمایشی و فرمالیته است. این توجیه که مگر قدیمی ها چطور ازدواج می کردند، حداقل در زمان فعلی جواب نمی دهد. ازدواج های امروزی بسیار پیچیده تر از ازدواج های قدیمی هستند. اولا چون آدم های امروز پیچیده تر شده اند و ثانیا چون الگوهای زندگی مشترک تغییر کرده، افراد سازشکاری کمتری دارند و دیگر مثل سابق تحمل شرایط دشوار را ندارند. از این مهم تر، با بزرگتر شدن جوامع آدم ها از هم فاصله بیشتری گرفته اند و شناخت پیدا کردن نسبت به یکدیگر به اندازه سابق آسان نیست. در دنیای پیچیده امروز که نرخ بیماری ها و اختلالات روانی هم بالاتر رفته، کمک گرفتن از یک متخصص دلسوز، دیندار و مجرب شرط عقل است. بنابراین از هزینه کردن در این باره نترسید و در تمام مراحل ازدواج تان با یک مشاور ارتباط داشته باشید.

خدمات مجالس در تهران

گام اول: دریافت نامه از محضر

اولین گام برای ثبت ازدواج انتخاب محضر است و مراجعه به این محضر ثبت ازدواج. در این مراجعه به همراه داشتن مدارک شناسایی زوجین و شناسنامه پدر زوجه الزامی است. مدارک را به همراه یک قطعه عکس 4* 3 به دفتردار تحویل دهید تا نامه‌ای دریافت کنید که در آن زوجین به آزمایشگاه مورد نظر برای انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج معرفی می‌شوند. این نامه مهر و امضای محضر را دارد و یک قطعه عکس از زوجین بالای آن منگنه شده است. در این نامه جایی برای مهر و امضای آزمایشگاه گنجانده شده است. بدون داشتن این معرفی‌نامه، آزمایشگاه زوجین را نمی‌پذیرد. معمولا هر دفتر ثبت ازدواج بسته به موقعیت مکانی‌ای که دارد زوجین را به نزدیک‌ترین آزمایشگاه معرفی می‌کند.

گام دوم: مراجعه به آزمایشگاه

معرفی‌نامه محضر را به قسمت پذیرش تحول دهید و منتظر باشید تا نامتان اعلام شود. ناشتا بودن، شرط اولیه برای انجام آزمایش اعتیاد است که با نمونه‌گیری از ادرار انجام می‌شود. هنگام این آزمایش، شما با دوربین مدار بسته تحت نظارت هستید تا تقلبی انجام ندهید. برای انجام آزمایش اعتیاد لازم است مواردی را رعایت کنید. ازجمله اینکه یک هفته قبل از انجام آزمایش از مصرف برخی از دارو‌ها خودداری کنید، مثل داروهای کدئین‌دار و مسکن‌های مخدر. ظاهرا مصرف داروی ویتامین ب کمپلکس هم در چند روز قبل از انجام آزمایش نتیجه آزمایش را با اختلال روبه‌رو می‌کند. اگر داروی خاصی هم مصرف می‌کنید حتما از قبل با پزشک خود مشورت کنید تا درصورت امکان، قبل از انجام این آزمایش، آن را استفاده نکنید.

گام سوم: واکسن کزاز

سومین مرحله مخصوص خانم‌هاست؛ باید با راهنمایی مسئولان آزمایشگاه به اتاق واکسن مراجعه و به نوبت، واکسن کزاز را دریافت کنند. کسانی که بیش از 10سال از تزریق این واکسن به بدنشان می‌گذرد باید این واکسن را دریافت کنند؛ هرچند به تمام افرادی که برای انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند تزریق این واکسن توصیه می‌شود.

تشریفات مجالس در تهران

گام چهارم: آزمایش خون

چهارمین خان مربوط به آقایان است؛ از آنها نمونه خون دریافت می‌شود تا 2بیماری خونی در آنها بررسی شود؛ هپاتیت و تالاسمی. تالاسمی خود 2نوع ماژور و مینور دارد و نوع آن در تعیین نتیجه آزمایش ازدواج تأثیر زیادی دارد. تالاسمی مینور نوعی کم خونی قابل درمان است و تالاسمی ماژور کم خونی بسیار شدید است که قابل درمان نیست. نتیجه این آزمایش خیلی زود و در‌‌ همان روز مراجعه به آزمایشگاه آماده می‌شود و زوجین قبل از دریافت نامه به محضر، از آن مطلع می‌شوند. به زوجینی که در خانواده و یا اطرافیانشان مواردی شامل بیماری‌ها و اختلال‌های ژنتیک دیده می‌شود توصیه می‌شود که علاوه بر انجام آزمایش‌های معمول پیش از ازدواج، برای انجام آزمایش ژنتیک در کلینیک‌های مربوطه اقدام کنند.
بد نیست بدانید که ازدواج‌های خویشاوندی در ایران منجر به افزایش بیماری‌های کمیاب و نادر ژنتیکی شده که این بیماری‌های نادر در بسیاری از مناطق دنیا شیوع ندارند زیرا در کشورهای اروپایی حدود چند صد سال است که ازدواج‌های فامیلی صورت نمی‌گیرد. بنابراین مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج بسیار اقدام مهمی است.

گام پنجم: جلسه آموزشی

زوجین برای اینکه با زندگی مشترکی که پیش رو دارند بهتر آشنا شوند باید در جلسه آموزشی‌ای که در آزمایشگاه برگزار می‌شود شرکت کنند. این جلسه یک ساعته برای آقایان و خانم‌ها جداگانه برگزار می‌شود و در پایان این کلاس آموزشی، در مقابل نام شرکت‌کنندگان در کلاس امضای تأیید جا می‌گیرد. افرادی که ازدواج مجدد را تجربه می‌کنند از شرکت در این کلاس‌ها معاف هستند. در پایان کلاس کتابچه یا جزوه‌ای مربوط به آموزش‌های قبل از ازدواج به زوجین داده می‌شود.

گام ششم: نامه از آزمایشگاه

قبل از ظهر نتیجه نهایی آزمایش‌ها مشخص می‌شود و در برگه ازدواج امضاهایی مربوط به انجام آزمایش اعتیاد، دریافت واکسن کزاز برای زوجه و نتیجه آزمایش خون زوج و تأییدیه شرکت در جلسه آموزشی دیده می‌شود و مطلوب بودن همه این موارد را به محضرخانه اطلاع می‌دهد. نتیجه این آزمایش تنها برای مدت یک‌ماه اعتبار دارد و اگر در این مدت عقدتان را ثبت نکردید باید آزمایش تجدید شود.

تشریفات عروسی در تهران

گام هفتم: ثبت ازدواج

حالا باید دوباره به محضر مراجعه کنید؛ این بار برای ثبت رسمی ازدواج. البته این کار با تعیین وقت قبلی از محضر انجام می‌شود. اطلاعاتی مانند نوع عقد و مدت آن، میزان مهریه و شیربها، شروط عقد و… در زمان تعیین وقت از محضر باید به محضردار ارائه شود. روزی که برای ثبت رسمی ازدواج به دفا‌تر ثبت مراجعه می‌کنید بعد از جاری شدن خطبه عقد و اعلام شرط و شروط ازدواج، باید دفتر بزرگ محضر را به همراه دفترچه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهند امضا کنید. تعداد این امضا‌ها کم نیست و هر کدام درباره موضوع خاصی است که باید قبل از امضا با دقت بخوانید. اگر بین خانواده‌های دوطرف در زمان خواستگاری توافقی کتبی انجام شده باشد لازم است این اسناد هم قبل از جاری شدن عقد به محضر ارائه شود.

گام هشتم: دریافت عقدنامه

بسته به شلوغی و یا خلوتی محضردار مورد نظر، از 3 تا 10 روز طول می‌کشد تا عقدنامه رسمی زوجین آماده شود و اطلاعات درج‌شده در آن در اسناد رسمی به ثبت برسد و عقد، جنبه رسمی پیدا کند. ثبت عقد در شناسنامه هم توسط‌ همان محضر انجام می‌شود و برای این کار هم مدت زمانی را باید درنظر گرفت. حالا دیگر عقدنامه هم به دست‌تان رسیده و ازدواج، رسمیت پیدا کرده است. نخستین کاربرد این عقدنامه این است که به وسیله آن می‌توانید برای دریافت وام ازدواج اقدام کنید. این وام کم بهره‌ترین وامی است که بانک‌ها پرداخت می‌کنند. برای همین هم متقاضیان زیادی دارد. این نکته را به‌خاطر داشته باشید که تنها تا 6‌ماه پس از تاریخ تنظیم و صدور عقدنامه امکان دریافت وام ازدواج را دارید.


96/6/22
1:1 عصر

روش تقویت صدا

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

تصوری که شما از صدای خود دارید اغلب با واقعیت مطابقت نمی کند بیشتر مردم هنگامی که برای اولین بار صدای ضبط شده خود را می شنوند سخت تعجب می کنند صدای ضبط شده را ساختگی, زیر, وارفته و یا خفه می یابند این امر دو علت دارد یکی آنکه شما بخشی از صدای خود را از طریق هدایت استخوانی و لرزش های درون جمجمه می شنوید و دلیل دیگر آن است که شما صدای خود را به طور ذهنی می شنوید یعنی آنچه می شنوید از یک سو آمیخته است با تصوری که از صدای خوب و مناسب دارید و از سوی دیگر با مفهوم و مطالبی که می خواهید

برای ایجاد صوت دو عامل نیاز است؛ یکی ضربه می زند و دیگر آنکه ضربه را دریافت می کند و متناسب با کیفیت مقاومت خود و شدت ضربه به لرزه درمی آید. این ارزش ها به نوبه خود هوای اطراف را مرتعش می سازند و سلسله موج های صوتی پدید می آورند که به وسیله گوش دریافت می شوند و متناسب با کیفیت شان در مغز تفسیر و تعبیر می شوند.

آموزشگاه موسیقی

در تولید صدا، نفس عامل اولی است که در حنجره بر تار آواها که به یکدیگر نزدیک شده اند (یا کشیده شده اند) ضربه می زند و آنها را به لرزه درمی آورد. این لرزه ها امواج صوتی ای پدید می آورند که در سینه، حلق، حفره های بالای حنجره، دهان، خیشوم، صورت و سینوس ها تشدید می شوند. از آنجا که اندام های گفتاری همه افراد از لحاظ شکل و اندازه متفاوت است صدای هر فرد کاملا با صدای دیگران متفاوت است. صدای برخی در ناحیه جمجمه بیش از اندازه تشدید می شود. علت این نقیصه وجود تنش در انتهای کام و قسمت پسین زبان است که به نت های سینه اجازه نمی دهد تا صوت را تقویت کنند. در این گفتار بارها از ریشه دار کردن یا عمق بخشیدن به صدا سخن رفته است. از لحاظ فیزیکی این کار عبارت است از به کار انداختن دنده های تحتانی و پایین بردن دیافراگم به درون شکم آنچنان که نفس تا آنجا که ممکن است از عمق بدن شما آغاز شود. هر گاه شما به هر علتی کلمات را با فشار پرتاب کنید احتمالا نارسایی های زیر به وجود خواهد آمد؛ صدا اندکی زیر می شود، انعطاف صدا و نوسان های آن از بین می رود، صدا حالتی یکنواخت تولید می کند، گفتار حالت مکالمه ای خود را از دست می دهد و لحن خطابی می یابد. تنش در گردن، گلو را منقبض می کند و به آن فشار می آورد. همچنین انقباض مانع تولید نت های سینه می شود و موجب صدمه دیدن تار آواها می شود. در عمل تنفس برای تولید صدا نفس نباید زیاد شدید باشد زیرا صوت را نازک می کند و بدان امکان تشدید نخواهد داد. همچنین نباید زیاده ضعیف یا کم باشد چرا که حالتی حلقی و خفه به صدا می دهد.

کلاس آموزش آواز کلاسیک

در کار تشدید و تقویت نت اولیه استخوان ها نیز می توانند شرکت کنند و شما می توانید لرزش ایجادشده به وسیله نت اولیه را تا انتهای ستون مهره ها احساس کنید. البته این کار منوط به قرار داشتن بدن در یک حالت صحیح است. مثلا اگر پشت شما کاملا صاف نباشد دنده ها نمی توانند به طورکامل باز شوند و در قسمت پایین قفسه سینه امکان اندکی برای حرکت به وجود می آید و باعث ایجاد تنش می شود. مثلا تنش در کمر باعث تنش در شانه ها می شود و یا تنش در پس گردن به تنش در قسمت پیشین گردن منجر می شود که حنجره در این ناحیه قرار دارد و تنش علاوه بر اینکه استفاده از حفره های تشدید کننده را محدود می کند ظرفیت تنفسی را کاهش می دهد. اگر عمل تنفس را همراه با پایین بردن دیافراگم در پایین دنده ها به ویژه در قسمت پسین آنها و نیز در شکم انجام دهید از آنجا که تمام نیم تنه در عمل تنفس شرکت می کنند، لزومی ندارد برای تولید صدا به گلو فشار بیاورید و صوتی که بدین صورت به دست می آید دارای عمق و ریشه دار خواهد بود. در ادامه بحث پیرامون پرورش صدا و بیان به تمرین های فیزیکی و بدنی برای پرورش صدا می پردازیم. به پشت، کف اتاق دراز بکشید تا آنجا که می توانید پشت خود را باز و گسترده کنید. زانوها را خم کنید به طوری که نوک آنها به طرف سقف باشد. نباید به پشت فشار آورد زیرا این کار باعث ایجاد تنش در عضلات آن ناحیه خواهد شد. شانه ها را رها کنید تا باز شوند. رها کردن آرنج ها در دو سوی بدن و گذاشتن مچ ها روی پهلو به این منظور کمک می کند. لیک چنان تصور کنید که پشت تان روی کف اتاق کش می آید. اجازه دهید که گردن کش بیاید و سر از شانه ها دور شود. مچ ها را به نرمی تکان دهید و بگذارید بیفتد.

هما بیابانی

فرهیختگان آنلاین


96/6/20
6:47 عصر

بررسی ساختاری سنتور سل

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

در قسمت قبل راجب سنتور سل صحبت کردیم و گفتیم ک برای هنرجویان تازه کار بهتر است مدتی با سازهای سل تمرین کنند و بعد به سراغ سازهای اصلی بروند. حال به بررسی ساختاری سنتور سل میپردازیم که ببینیم چرا این ساز تا این اندازه توصیه میشود.

از نظرابعاد:

طول سنتورهای سی کوک تقریبا ده سانت و عرض آن یک یا تهایتا دو سانت کمتر از سنتورهای سل کوک است و این اندازه کاملاً مناسب با میزهای جدیدی است که سطح آنها کوچکتر شده (تقریبا نصف میزهای قدیمی). بنابراین ابعادِ یک سنتور سی کوک با جعبه فقط “کمی” بزرگتر از ویلن (با جعبه) خواهد بود. (ویلن هایی که جعبه ی آنها مستطیل شکل است).

آموزشگاه موسیقی

از لحاظ وزن:

طبیعی است وزن سنتورهای سی کوک با توجه به اینکه ابعاد آن نیز کوچکتر است نسبت به سنتورهای سل کوک کمتر است (تقریباً بیش از یک سوم) یعنی وزن سنتور سی کوک تقریباً دو سومِ سنتور سل کوک است. در مورد وزن جعبه های سنتور اینکه اخیرا (بیش از یک سال) جعبه هایی با جنس جعبه های ویلن های چینی تولید می شود که از مشخصه های آن مقاومت قابل قبول و وزن کمتر نسبت به جعبه های قدیمی است (حدوداً نصف). بدین ترتیب وزن جعبه های جدید سنتورهای سی کوک تقریباً یک چهارم یا یک پنجم وزن جعبه های سنتور های سل کوک قدیمیست.

از لحاظ جاگیر بودن:

معضل اکثر خانه های امروزی بحث “جا” است. درست است که ابعاد سنتور سی کوک با جعبه نسبت به سنتور سل کوک با جعبه حدوداً فقط یک سوم کوچکتر است اما به هر حال وقتی سنتور سل کوک با شرایط گفته شده به درد یک هنرجو نمی خورد سنتور کوچکتر ارجح است.

از لحاظ شرایط تمرین:

با توجه به ابعاد کوچکتر سنتورهای سی کوک هنرجویانی که برای خرید میز سنتور دست دست می کنند یا برای آنهایی که جای کافی یا مناسبی برای گذاشتن میز سنتور ندارند ابعاد و وزن این سنتور امکان این را به هنرجویان می دهد که از هر میزی از میان میزهای داخل منزل که ارتفاع آن حدودا مناسب باشد بتوانند استفاده کنند بدون اینکه نگران تحمل میز برای وزن سنتور باشند و با توجه به وزن کم آن سنتور را بر روی چیزهایی مشابه میز نیز می توان گذاشت. (البته توصیه نمی شود)

کلاس آموزش آواز کلاسیک

از لحاظ حمل و نقل:

از آنجایی که هنرجویان تازه کار بیشتر محتاج این هستند که سنتور را برای موارد مختلف به کلاس نزد استاد ببرند لذا سنتور سی کوک که ابعادی کوچکتر و وزنی حدود نصف سنتور سل کوک را دارد (با جعبه) حمل آن برای همه، به ویژه هنرجویان نوجوان و جوان که با علاقه شروع به یادگیری نموده اند به مراتب راحت تر خواهد بود و با نظر به اینکه جعبه های جدیدِ سبُک، شامل بندی برای به دوش انداختن هستند این سنتور را به راحتی می توان به دوش انداخت و با وسایل نقلیه ی عمومی ساز را حمل کرد.

از لحاظ صدا:

تجربه نشان داده که معمولاٌ سنتورهای لا کوک و سی کوک در قیاسی عادلانه صدای بهتری از سنتورهای سل کوک دارند. در ضمن سنتورهای سی کوک به علت کوچکتر بودن جعبه ی رِزُنانس ساز، خروجیِ صدای آنها کمی کمتر از سنتورهای سل کوک است و نسبت به اینکه اکثر خانه های امروزی، کوچک و دیوارها نازک و به آسانی ساریِ صدا هستند بنابراین هنرجویان با راحتیِ بیشتری در ساعات مختلف روز قادر به تمرین هستند بدون اینکه مزاحمت زیادی از لحاظ صدا برای خانواده و همسایگان خود ایجاد کنند. (اگر نمدِ مضراب آنها نیز کلفت باشد با نواختن بر روی سنتور سی کوک صدایی
کاملا مطلوب و کنترل شده خواهند شنید که بُرد صدای آن نهایتا تا یک اتاق کناری خواهد بود.)

کلاس آموزش آواز

از لحاظ قیمت:

از آنجایی که یکی از اهداف ساخت سازهای مشقی پایین نگه داشتن قیمت است، چون برای ساخت سنتورهای سی کوک و جعبه های آنها مقدار کمتری مواد بکار می رود در نتیجه قیمت تمام شده برای این سنتورها نسبت به سنتورهای سل کوک کمتر خواهد بود و پایینتر آمدن قیمت آن باعث می شود آن دسته از کسانی که بسیار علاقه مند هستند تعلیم این ساز را شروع کنند و از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی نیستند هم، بتوانند با پرداخت مبلغ مناسبی دارای یک سنتور مناسب شوند.

با نظر به مطالب فوق و قسمتهای پیشین به عنوان یک آموزگار که بیش از ده سال به طور جدی مشغول تدریس بوده ام و تجربه ای مختصر دارم و تا حدودی با مسائل و مشکلات هنرجویان آشنا هستم به سازندگان ساز سنتور پیشنهاد می کنم به جای تولید سنتور های سل کوک که برای مبتدیان می سازند و چون هدف پایین نگه داشتن قیمت است که بی کیفیتی را متعاقباً به همراه دارد و همچنین سنگین و جاگیر بودن آن که فقط اسباب زحمت را فراهم می کند اقدام به ساخت سنتورهای سی کوک کنند که حداقل مشکلات جانبی آنرا کمتر کنند و اینکه احیاناً این مشکلات باعث زدگی هنرجویان از ادامه ی تعلیم نشود.


96/6/16
5:17 عصر

ناگفتههای هومن سزاوار از هشت سال ممنوعالکاری

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

هومن سزاوار در نشست خبری کنسرت شهریورماه خود درباره هشت سال ممنوع‌الکاری‌اش گفت: در آن زمان مسوولان به این اندازه هنرمندان را حمایت نمی‌کردند. به‌هرحال قرعه بدی به نام من و چند نفر از دوستان دیگر افتاد. ما قربانی سخت‌گیری مسوولان آن دوران شدیم. شاید می‌توانستند راحت‌تر بگذرند و ببخشند.

به گزارش صفحه اخبار موسیقی واوموزیک، نشست خبری کنسرت هومن سزاوار صبح امروز (13 شهریور ماه) با حضور این خواننده، کیارش حسن زاده (مدیرعامل شرکت آوای مهر میهن)، علیرضا صلواتی (تهیه‌کننده)، بردیا اصفهانی (رهبر ارکستر) و علی عطایی در سالن همایش‌های کردستان برگزار شد.

در ابتدای نشست علی عطایی گفت: «در این کنسرت نقش چندان پررنگی ندارم، فقط می‌توانم بگویم برای اجرای 17 شهریور ماه تلاش‌های بسیاری شده و حل شدن مسائل و مشکلات سال‌های گذشته، نتیجه تلاش دوستان بوده است و امیدوارم هومن سزاوار به جایگاهی که باید برسد.»

جایگاه خاص هومن سزاوار در میان مخاطبانش

بردیا اصفهانی بیان کرد: «تمرینات ارکستر برای کنسرت از شش ماه پیش آغاز شد و ازآنجایی‌که کنسرت پیش رو، نخستین کنسرت هومن سزاوار پس از هشت سال به‌حساب می‌آید، به همین خاطر مسئولیت سنگینی روی دوش همه ما است و امیدوارم اجرای خوبی داشته باشیم.»

اصفهانی ادامه داد: «در بازار موسیقی حال حاضر کشور، اگر خواننده‌ای شش ماه از خود اثری تولید و منتشر نکند از یادها می‌رود حتی اگر معروف‌ترین خواننده باشد، چه برسد به اینکه چندین سال اثری از خودش منتشر نکند! با این اوصاف روند بلیت‌فروشی و استقبال مخاطبان از اجرا، نشان از جایگاه خاص هومن سزاوار در میان مخاطبانش دارد.»

یکی از موفق‌ترین‌ها خواهیم بود

علیرضا صلواتی بابیان اینکه به هومن سزاوار و کار او اعتقاد دارد، گفت: «امیدوارم اتفاق‌های خوبی بی افتد. باسلیقه مخاطب آشنا هستیم و با تمام قوا در این مسیر حرکت می‌کنیم و قول می‌دهم در آینده‌ای نزدیک مایکی از موفق‌ترین‌ها خواهیم بود.»

ما قربانی سخت‌گیری مسوولان آن دوران شدیم

هومن سزاوار بابیان اینکه روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، بیان کرد: «شاید خیلی‌ها از دلیل عدم حضور هشت‌ساله بنده در عرصه موسیقی را مطلع نباشند. به همین خاطر باید بگویم این اتفاق به خواسته خودمان نبوده است و برای بازگشت به عرصه مجاز موسیقی کشور باید هفت، هشت سالی صبر می‌کردیم البته به‌شخصه هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم این زمان طول بکشد و تصورم این بود که نهایتاً در چهار ماه این موضوع حل می‌شود و با این امید جلو رفتیم و متأسفانه هشت سال طول کشید.»

این خواننده افزود: «در آن زمان مسوولان به این اندازه هنرمندان را حمایت نمی‌کردند. به‌هرحال قرعه بدی به نام من و چند نفر از دوستان دیگر افتاد. ما قربانی سخت‌گیری مسوولان آن دوران شدیم شاید می‌توانستند راحت‌تر بگذرند و ببخشند.جرم ما به‌قدری نبود که جزایش هشت سال ممنوع‌الکاری باشد!»

وی ادامه داد: «به‌هرحال خوشحالم از اینکه خداوند قدرت تحمل داد. شاید به‌راحتی بگوییم هفت، هشت سال! اما در این مدت‌زمان یک بچه حرف زدن یاد می‌گیرد و به مدرسه می‌رود. به بنده خیلی سخت گذشت و به‌جایش صبر و تلاش کردن برای رسیدن به هدف را آموختم.»

ما توقع نداشتیم در مدت‌زمان ده دقیقه بمبی اتفاق بیفتد!

سزاوار با اشاره به‌سختی رقابت در بازار امروز موسیقی گفت: «مخاطب امروز تغییر کرده و آن دهه‌ای که مخاطب موسیقی ما بود شاید ما را به خاطر نیاورد و یا سرخانه وزندگی‌شان هستند و نتوانند در فضای مجازی حامی ما باشند. به‌هرحال تلاشمان را می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم به جایگاه گذشته بازگردیم و تمام تلاشمان را هم خواهیم کرد.»

خواننده آلبوم «کافه‌های رمانتیک» اضافه کرد: «ما توقع این را نداشتیم که با برگزاری کنسرت و شروع بلیت‌فروشی در مدت‌زمان ده دقیقه بمبی اتفاق بیفتد و یا سولد اوت شود به همین خاطر سالن کوچکی را انتخاب کردیم و نشان می‌دهد که ما شرایط را میدانیم اما دوست داشتیم آغاز فعالیت‌های من با اجرا باشد و نمی‌خواستیم از اجرای صحنه‌ای دورباشیم و روند روبه جلویی را تاکنون داشتیم و امیدوارم به پر شدن سالن برسیم.»

حمایت از انجمن خیریه امید

وی ادامه داد: «زمانی که مجوز فعالیت‌های بنده صادر شد دنبال پول این قضیه نبودم و در مدت ممنوعیت فعالیتم آموختم که از طریق بیزینس‌های دیگر بتوانم زندگی‌ام را بگذرانم و بیشتر به دنبال کمکی بودم و به‌طور اتفاقی با انجمن خیریه امید در آذربایجان و مشکلات آن آشنا شدم چراکه خیلی‌ها حتی توان مراجعه به بیمارستان را هم ندارند به همین خاطر طی صحبت‌هایی که با تهیه‌کننده کنسرت داشتیم به این نتیجه رسیدیم بخشی از درآمد کنسرت را به این انجمن اختصاص دهیم و از بیماران حمایت کنیم.»

دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

سزاوار درباره دلیل هشت سال ممنوع‌الکاری خود توضیح داد: «بخشی از این مهم به دلیل سن و سال کم ما در آن زمان بود. بنده آبان ماه وارد سن سی‌وهفت‌سالگی می‌شوم درصورتی‌که در آن زمان بیست‌وچند سال داشتم قطعاً دیدگاه‌ها و برخوردها متفاوت است. به یاد دارم نخستین باری که تصویر من از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد در میدان تجریش، خانمی من را شناخت و آن‌قدر از این موضوع ذوق‌زده بودم که تا ونک پیاده رفتم درصورتی‌که مسیرم نیاوران بود! (با خنده) شور و هیجانی در آن زمان همراه ما بود که باعث می‌شد روند کاریمان را به همان شکل ادامه دهیم.»

این خواننده با اشاره به اینکه شبکه «ایران موزیک» در ابتدای کار خود طبق اعلام مسوولان به‌صورت مجاز فعالیت می‌کرد گفت: «در آن دوران صحبت از مجاز بودن آن شبکه بود و ما کارهایمان را برای پخش می‌دادیم. اصلاً ما طعم و لذت دیده شدن را ازآنجا چشیدیم! بعد از شش ماه به هر دلیلی این مجوز باطل شد و آن زمان کنسرتی و برنامه‌ای برای درآمد و دیده شدن، نبود و تنها راهش همین شبکه‌ها بود.»

وی افزود: «کتمان نمی‌کنم زمانی که این شبکه ممنوع شد، عاقلانه بود که همکاری را قطع کنیم (اگر دید امروز را داشتم حتماً این کار را می‌کردم) اما پخش‌ها ادامه پیدا کرد و همین امر موجب ممنوعیت فعالیت بنده شد. من کم‌کاری را در این نقطه قبول می‌کنم که شاید بهتر بود در همان زمان پخش کلیپ‌ها را همانند هم‌نسلانم چون بابک جهانبخش و فرزاد فرزین قطع می‌کردیم چون اکنون حضور دارند و موفق هستند. اما در سیستم کاری شما تعیین‌کننده نبودید و زمانی من آن‌قدر به وزارت ارشاد مراجعه می‌کردم که کارکنان دلشان می‌سوخت و حتی برای من غذا هم می‌گرفتند. من عین هشت سال ، تقریباً هرروز آنجا بودیم ولی خواستند که طول بکشد.»

زمانی از خانه بیرون می‌آمدم، هفتاد، هشتاد نفر من را می‌شناختند!

سزاوار ادامه داد: «فکر می‌کنم سیاستشان بدین گونه بود که کسی که در مسیری که تأییدشان نبوده، دو پله بالا رفته، باید از آن دو پله هم پایین‌تر برود و از اول کارش را شروع کند. فکر می‌کنم تنبیه سختی بود. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که به جایگاهی برسد و او را از آن جایگاه پایین بیاورند! بدون اغراق می‌گویم؛ زمانی از خانه بیرون می‌آمدم، هفتاد، هشتاد نفر من را می‌شناختند! اکنون نهایتاً میگویند “چهره‌ات آشناست” این قضیه خیلی سخت است و امیدوارم هیچ‌کس تجربه‌اش نکند.»

آن زمان می‌گذاشتند هنرمند به سمت تمام شدن برود!

این خواننده درباره رفتار متناقض مسوولان گفت: «بسیار خوشحال هستم که هنرمندان امروزه خیلی سریع و راحت‌تر می‌توانند مجاز شوند. نسل عوض‌شده اکنون شبکه‌های اجتماعی آماده و مسوولان به‌روزتر شده‌اند و با موسیقی موافق‌اند. خیلی خوشحال می‌شوم همه بتوانند فعالیت کنند و هرچه این بازار پررونق‌تر باشد اتفاق‌های بهتری برای همه رخ می‌دهد. هرکسی مسیر خودش را می‌رود و تداخلی ندارد حد من همین اندازه است و حضور کسی باعث نمی‌شود بیشتر دیده شوم یا خیر! فضا بازتر شده و چون از قبل پرونده من باز بود نظرات زیادی روی آن آمده بود نمی‌توانستیم به‌راحتی مجوز بگیریم.»

کیارش حسن زاده در ادامه اضافه کرد: «آن زمان می‌گذاشتند هنرمند به سمت تمام شدن برود! و بعد مجوز را صادر می‌کردند اما خوشبختانه از شش ماه دوم سال قبل این تفکر وجود ندارد. البته هومن سزاوار دیر اقدام کرد به‌طور مثال مهدی مقدم زود اقدام کرد اما به دلیل مسائل دیگر مجوزش دچار مشکل شد. سیاست اکنون بهترین حالت ممکن است.»

سزاوار در تائید صحبت‌های حسن زاده گفت: «بنده نخستین آلبوم رسمی‌ام را سال 83 به انتشار رساندم و سال 84 ممنوع‌الکار شدم. بنده چند سالی دیر اقدام کردم و اگر زودتر اقدام می‌کردم این اتفاق نمی‌افتاد. سال 88 نامه‌ام را برای وزارت ارشاد بردم و از آن سال طول کشید و مردادماه پارسال پرونده ما از ممنوعیت خارج شد.»

این خواننده درباره جدیدترین آلبوم خود گفت: «در این مدت ترس از این داشتم که مجدداً بگویند ممنوع‌الکار هستم و می‌دانستم که تولید آلبوم اهمیت چندانی ندارد حتی قطعات این آلبوم قرار نبود در آلبوم قرار بگیرد اما این قطعات مجوز انتشار گرفت. هدف ما این بود که آلبوم پخش فیزیکی هرچند مختصر داشته باشد که سندی داشته باشم و ثبت کتاب‌خانه ملی دارم و وارد بازار موسیقی شده‌ام. چون همان‌طور که نامه‌ای دست بنده برای ممنوع‌الکاری ندادند برای مجاز شدنم هم نامه‌ای دستم ندادند. برای راحتی خیالم این کار را انجام دادم.»

وی مقوله مخاطب شناسی در موسیقی را سخت عنوان و بیان کرد: «امروزه حتی خوانندگانی که کارهایشان هیت می‌شود هم از قبل نمی‌دانند کارشان مورد استقبال قرار می‌گیرد. سلیقه مخاطب امروز تغییر کرده است زمان ما شعر و شاعرانگی مهم بود درصورتی‌که امروزه راحت‌تر شده و نوع ملودی و لحن خواندن تغییر کرده نمی‌خواهم رد کنم اما ذات موسیقی بنده ثابت است و کمی می‌توانم لحن آن را تغییر دهم و فقط فرم خودم را به‌روزتر می‌کنم.»

شنیدن چند قطعه از یک خواننده در حوصله مخاطب نیست

سزاوار درباره روند ادامه فعالیت خود گفت: «تور کنسرت‌ها در شهرستان را برگزار می‌کنیم و از این به بعد درزمینه? انتشار تک آهنگ فعالیت خواهم داشت. درباره آلبوم هم باید بگویم دیگر شنیدن چند قطعه از یک خواننده در حوصله مخاطب نیست و اکثراً دوست دارند گلچینی از چند خواننده داشته باشند. البته بخش گران و سخت در عرصه موسیقی همین انتشار تک آهنگ است بعضی‌اوقات پخش یک قطعه موسیقی گران‌تر از تولید آن هست.

هومن سزاوار قرار است در این کنسرت گلچینی از قطعات قدیمی را به همراه چند تک آهنگ جدید به روی صحنه ببرد.


96/6/15
9:23 عصر

ساز کهن ایرانی

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

سنتور یک ساز کهن ایرانی است که بارها در کاوش های شوش نقاشی آن دیده شده و در ادبیات و اشعار کهن ما نیز نقش به سزایی دارد که اینها خود گواه بر قدمت این ساز است. این ساز به دلیل صدای دلنشین آن که احساسات معنوی انسان را با قلب وی پیوند میزند از پر طرفدارترین سازهای ایرانی است.

این صدای خوش و در کنار آن، آسان جلوه نمودن نوازندگی این ساز (به صوریکه افراد مبتدی نیز می توانند صدای خوش از آن بوجود آورند)، باعث شده است که افراد زیادی به سوی این ساز کشیده شوند. ولی افسوس که فقط افراد اندکی این راه را ادامه داده و به هدف خویش (رسیدن به سطح حرفه ای) می رسند. زیرا سنتور سازی است در آغاز راه، آسان، ولی در ادامه، بسیار سخت و دشوار. به طوریکه هیچ فردی بدون انجام تمرینها و ممارستهای فراوان، نمی تواند بر این ساز مسلط شود.

آموزشگاه موسیقی

جایگاه حال حاضر این ساز در میان مردم، با گذشته بسیار متفاوت بود. سنتور در عهد قاجار، سازی بود تجملی و اشرافی (مانند جایگاه پیانو در زمان ما) که فقط متعلق به خانواده های مرفه بود. تا اینکه حبیب سماعی با کوششهای فراوان، به تدریج توانست آن را به میان عامه مردم آورده، در کنار موسیقیدانان طراز اول بنوازد و فرهنگ نواختن آنرا گسترش دهد.

سنتور سازی است ذوزنقه ای شکل که معمولا آن را از چوب درخت گردو می سازند. بلندترین ضلع (ضلع نزدیک به نوازنده) در سنتورهای معمولی (سل کوک)، 90 سانتی متر، کوچکترین ضلع (ضلع دور از نوازنده)، 35 سانتی متر، اضلاع کناری آن که به صورت مورب هستند، 38 سانتی متر و ارتفاع آن نیز 6 تا 10 سانتی متر است. روی سطح سنتور دو حفره به شکل گل وجود دارد که علاوه بر زیبایی ظاهری ساز، در نرمی و لطافت و انتقال خوب صدای سنتور نیز نقش زیادی دارد.

سیمهایی که در سنتور به کار می روند، از دو جنس هستند. سیمهای زرد (بم)، ترکیبی از قلع و مس و سیمهای سفید (زیر) نیز از جنس فولاد هستند. (البته لازم به ذکر است که در بیش از صد سال قبل که سیم مفتولی به صورت امروزی وجود نداشت، سنتورسازان از روده گوسفند، به عنوان سیم استفاده می کردند.)

کلاس آموزش آواز کلاسیک

این سیمها روی پایه های کوچک چوبی که به آنها «خرک» گفته می شود، قرار می گیرند. در سنتورهای معمولی، دو ردیف خرک 9 تایی (جمعا 18خرک) وجود دارد که به «سنتورهای 9خرک» معروفند. (سنتورهای 11 و 12خرک نیز وجود دارند که البته زیاد معمول نیستند.) خرکهای سمت راست به کناره راست ساز نزدیکترند و خرکهای سمت چپ، کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارند. (فاصله بین هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ ساز را «پشت خرک» می گویند.)

روی هر خرک 4 سیم قرار می گیرد که دقیقا باید یکصدا کوک شوند زیرا همگی بیانگر نت واحدی هستند. کوک کردن سنتور، با چرخاندن «گوشی ها» (پیچهایی که در سمت راست سنتور قرار دارند)، بوسیله آچار مخصوص انجام می شود. اگر حتی صدای یکی از 4 سیمی که بر روی یک خرک قرار دارند، کمی با بقیه سیمها متفاوت باشد، صدای آن نت کاملا نا مطبوع می شود (اصطلاحا صدا خارج می شود). به همین دلیل است که کوک کردن سنتور، امری بسیار دشوار و زمانبر است.

محدوده صدادهی سنتور، کمی بیش از 3 آکتاو است. به طوریکه پزیسیون سوم (پشت خرک)، زیرتر از پزیسیون دوم (سیمهای سفید) و همینطور پزیسیون دوم نیز، زیرتر از پزیسیون اول (سیمهای زرد) است. با اینکه از این نظر سنتور یکی از گسترده ترین سازهای ایرانی است اما این ساز دارای تمام فواصل کروماتیک مخصوص موسیقی ایرانی نمی باشد، یعنی در عین گستردگی، محدود است!

کلاس آموزش آواز

محدودیت سنتور بر می گردد به کوک آن. به طور مثال نوازنده برای نوازندگی در گوشه حصار در ادامه دستگاه چهارگاه (در ردیف)، کمی با مشکل روبرو می شود و برای اینکار باید کوک یکی از نت ها (در سنتور یعنی چهار سیم) را کمی تغییر دهد. (یا در مواقعی این چنین، نوازنده مجبور است خرکها را جلو و عقب ببرد که این باعث عدم توازن بین سیمهای سفید و پشت خرک می شود) بدلیل رفع این مشکل، چند سالی است که به پیشنهاد حسین دهلوی، «سنتورهای کروماتیک» ساخته شده است. سنتورهای کروماتیک دارای همان میدان صدای سنتورهای معمولی هستند ولی با خرکهای بیشتر (30خرک) و همینطور دارا بودن تمامی اصوات کروماتیک، که کاربرد آنها بیشتر در ارکسترهاست.

نوازندگی سنتور بوسیله دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می شود، انجام می شود. مضرابها در گذشته بدون نمد بودند ولی در حال حاضر معمولا به مضرابها نمد می چسبانند که خود باعث لطیف تر شدن صدای سنتور می شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضرابها، نت متفاوتی را اجرا کند (مخصوصا در بعضی از چهارمضرابها که معمولا پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دستها، به تمرکز ذهن نیز، نیاز دارد که فقط با تمرین فراوان حاصل می شود.

کلاس آموزش آواز سنتی

سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن مسلط شود، به خوبی قابلیت تکنوازی و همنوازی را دارا می باشد.

مشخص ترین سبکهای سنتورنوازان، از گذشته تا اکنون متعلق است به: محمدصادق خان سرورالملک، علی اکبر خان شاهی، حبیب سماعی، حسین ملک، رضا ورزنده، منصور صارمی، فرامرز پایور، مجید نجاهی، رضا شفیعیان، پرویز مشکاتیان، پشنگ کامکار، میلاد کیایی و اردوان کامکار.


96/6/14
11:41 صبح

انواع ساز ارف

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

ارف یک شیوه آموزش موسیقی به کودکان است که از اهمیت به سزایی برخوردار است زیرا کودک به راحتی با آن ارتباط بر قرار میکند و آموزش موسیقی را برای کودک جذابتر و راحت تر میکند. برای این نوع آموزش نیز سازهای به خصوصی در نظر گرفته میشود که در این مقاله میخواهیم شما را نمونه هایی از این سازها آشنا کنیم.

انواع سازهای ارف از خانواده سازهای ملودیک ضربی زیلوفون ها:

سازهایی با تیغه های چوبی که با ضربه زدن توسط مضراب به صدا در می آیند.

متالوفونها و بلز :

سازهایی با تیغه های فلزی که با ضربه زدن توسط مضراب به صدا در می آیند.

آموزشگاه موسیقی

از خانواده سازهای ملودیک کششی فلوت ریکوردر و ملودیکا:

سازهای بادی هستند که دراثر دمیدن تولید صدا می کنن.

فلوت ریکوردر در گروه بندی تخصصی به گروه”بادی چوبی” و ملودیکا به سازهای “بادی شستی دار” مربوط می شود.
سازهای ضربی : ازجمله انواع طبل ، سنج ، سه گوش ، دایره زنگی و دقک و… البته هنرجویان برای تمرین درمنزل فقط از سازهای بلز و فلوت ریکوردر استفاده می کنند .

مدت زمان آموزش در سنین مختلف برحسب نیازهای آنان متفاوت است به طوری که برای آمادگی 2 الی 5/2 سال و برای گروه سنی الف ( اول،دوم وسوم دبستان ) 5/1 سال و گروه سنی ب (چهارم و پنجم دبستان ) 1سال و گروه سنی ج ( مقطع راهنمایی ) یک تا سه ترم درنظر گرفته شده است.

معمولا ً هنرجویان ارف فرصت مشاهده در برخی از اجراهای گروهی ارکستر پارس را در طول دوره خود به دست می آورند. به علاوه بطور اختصاصی در پایان دوره ارف هنرجویان همزمان با اجراهای مختلف که توسط مربیان مرکز انجام می شود با سازهای متفاوت آشنا می شوند . درعین حال مربیان هر دوره با توجه به آشنایی با توانمندی های موسیقایی و فیزیکی شاگردانشان و علاقه مندی آنان که در طول دوره به کمک ارزشیابی های مستمر به دست می آید آنان را در انتخاب ساز راهنمایی می کنند.

کلاس آموزش آواز کلاسیک


96/6/12
3:3 عصر

نوازندگان شاخص کمانچه

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

این مقاله متن سخنرانی سجاد پورقناد در نشست پژوهشی”سازها و شیوه ها” ویژه ساز کمانچه است.

اگر ما بخواهیم میزان پیشرفت یا پسرفت کمانچه نوازی را پس از انقلاب بررسی کنیم اول باید مشخص کنیم که تعریفمان از پیشرفت در این زمینه چیست. آیا نزدیک شدن به موسیقی قاجار ارزش محسوب میشود و هرچه نزدیک شدن به آن یا حرکت در راستای آن پیشرفت برای ما محسوب میشود یا ارزش های ما مطابق با ارزش های بین المللی موسیقی کلاسیک است که تسلط بر روی ساز در راستای خواسته های آهنگساز مورد نظر است و نه حفاظت صرف از سنت های گذشتگان؛ اگر منظورمان از پیشرفت در زمینه دوم است، به روشنی می توان نواخته های نوازندگان قبل و بعد از انقلاب را با این معیار سنجید.

کلاس آموزش آواز کلاسیک

البته اینجا یک سئوال بسیار مهم مطرح می شود که اگر ما بدون در نظر گرفتن میراث ملی بخواهیم با سازی مانند کمانچه روبرو شویم آیا اصولا ساز کمانچه با شکل امروزی از منطق آکوستیکی و موسیقایی برخوردار است یا خیر؟ یا به بیانی دیگر آیا کمانچه میتواند سازی مستقل باشد یا یک نیم ویولون است؟!

بررسی ساختار کمانچه و اینکه آیا این ساز به تکامل لازم رسیده یا خیر مجالی دیگر میطلبد ولی مسئله ای که قابل کتمان نیست این است که کمانچه بالاخره سازی پوستی است و خودبخود صدایی مستقل از ویولون دارد.

بحث ما در این مطلب معطوف به نوازندگی است؛ با این دید اگر نگاهی به کمانچه نوازی پیش از انقلاب بی اندازیم، با شنیدن آثاری که از آنها در بازار موجود است می توان نتیجه گرفت که ما چند نوازنده بسیار شاخص در پیش از انقلاب داریم: باقر رامشگر، حسین اسماعیلزاده، علی اصغر بهاری، رحمت الله بدیعی و مجتبی میرزاده (البته این چند نفر عمده فعالیتشان پیش از انقلاب بوده و در این میان از کسانی که بعد از انقلاب فعالیت بیشتری داشتند نام برده نشده است)

اگر بخواهیم از میان این پنج نفر سه نوازنده را در سه زمینه ترویج کمانچه نوازی، تکنیک و ادیت انتخاب کنیم به ترتیب می شود، از علی اصغر بهاری که بزرگترین مروج این ساز تا امروز است، رحمت الله بدیعی که مهمترین مجری سبک تکنیکی نوازندگی استاد صبا روی کمانچه بوده و هست و مجتبی میرزاده که از نظر ادیت هنوز هم شاخص به نظر می رسد، را نام برد.

اینجا ذکر این مورد لازم است که عده زیادی از نوازندگان کمانچه، سبک نوازندگی رحمت الله بدیعی و مجتبی میرزاده را ویولونی میدانند، این ادعا از این جهت می تواند مورد اشکال باشد که نوازندگی ویولون ایرانی که مورد نظر این عده است، خود سبکی وام گرفته از کمانچه است و در نود درصد مواقع تکنیک هایی که روی ویولون ایرانی میشنویم، مربوط به ویولون نیست، مثلا ما در نوازندگی این افراد از دوبل نت ها (به جز در مواقع گرفته شدن نت واخوان) فلاژ‍وله ها و استکاتوها و … تقریبا چیزی نمی شنویم. این ادعا دقیقا مثل این است که به کسی که با سنتور، دوبل نتی را اجرا می کند بگویند، “او پیانو نواز است چون شبیه به کسی که با پیانو دو انگشتی می نوازد ساز می زند!” پیانو با استفاده از 10 انگشت است که میتواند به معنای واقعی پیانو باشد و همینطور ویولون هم با تکنیک های خود، ویولون است و سازی است از نظر تکنیکی، متفاوت از ابوا و کلارینت…

آموزشگاه موسیقی

متاسفانه در 30 سالی که رحمت الله بدیعی به خارج از کشور عزیمت کرده است، اجرای های درخشان او از دید بسیاری از نوازندگان کمانچه دور مانده و فراموش شده است.

قدرت نوازندگی رحمت الله بدیعی، به مدد توانایی او در نوازندگی قطعات بسیار مشکل ویولون کلاسیک (مخصوصا آهنگسازان دوره رمانتیک مانند برامس، بروخ و پاگانینی)، هنوز هم به عقیده نگارنده بی نظیر است، زیرا با توجه به فاصله سیم از دسته در سازهای قدیمی که مورد استفاده این نوازنده قرار می گرفت، او با قدرت بالا در دست چپ، چنان شفاف، واضح و با قدرت در پوزسیون های بالاتر از سوم، تحریر های بین دو سیم را اجرا می کند که هنوز هم نمونه آن توسط نگارنده شنیده نشده است؛ مخصوصا در اجرای تکنوازی گوشه حجاز در آلبومی که به آثار درویش خان پرداخته شده.

در مورد این نوازنده باید به این نکته نیز اشاره کرد که او اولین نوازنده ای بوده که مانند نوازندگان امروزی این ساز، همپای دیگر سازها در گروه می نواخته است. البته اینجا لازم است که یادآوری شود که نوازندگان جوانی ممکن است امروزه باشند که توانایی رقابت با رحمت الله بدیعی را داشته باشند ولی هنوز به درجه ای از شهرت نرسیده اند که آثارشان را به صورتی که از این نوازندگان می شناسیم عرضه کرده باشند.

پس از انقلاب از سه نوازنده میتوان نام برد که خدمات بزرگی برای این ساز انجام داده اند، چه از نظر ترویج این ساز، چه تعدد اجرا، چه گسترده تر کردن رپرتوار و گستره نوازندگی کمانچه؛ اردشیر کامکار، سعید فرجپوری و کیهان کلهر.

کلاس آموزش آواز سنتی

در میان این سه تن، کیهان کلهر با اینکه از نظر ادیت و لحن شخصی جایگاه بسیار قابل توجهی دارد ولی از نظر ‍ژوست نواختن و تمیز نواختن به هیچ وجه با نوازندگان همدوره خود قابل قیاس نیست و بیشتر همرده نوازندگان محلی کمانچه است.

اردشیر کامکار، با دو اثر کنسرتو برای کمانچه و به یاد صبا، جلوه های بدیعی از نوازندگی این ساز را به نمایش گذاشته است و همچنان نیز با افت و خیزهایی، یکی از مهمترین نمایندگان کمانچه ایران است. سعید فرجپوری هم با تکنوازی های بی شمار و مخصوصا آلبوم کمانچه نوازی، جایگاهی قابل قبول برای خود محیا کرده است.

اما هنوز به قول علی اکبر شکارچی نوازندگان کمانچه ما فاصله قابل توجهی با همسایگان آذری شان دارند؛ ما نه در ادیت کسی همپای هابیل علی اف داشته ایم نه در تکنیک در حد شریف اف و نه در هر دوی این زمینه ها کسی مثل حسن اف

کلاس آموزش آواز پاپ


96/6/12
2:2 عصر

فرق چوب با ترمووود

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

امروزه در پناه علم و فناوری مواردی که در آن از مصالح چوبی استفاده شده و ساخت مصنوعات متنوع و چند سازه ای چوبی در طی دهه های اخیر پیشرفت زیادی داشته است. با این وجود روی روشهای حفظ ظرافت این مصنوعات در محیط نصب در بین دست اندرکاران تولید مصنوعات چوب و ترویج موارد مراقبت از اقلام چوبی در فضای زیست محیطی به ویژه در جوامع جهان سوم، بسیار کم کار شده است.

در نتیجه عدم وجود آگاهی و شناخت کافی از این صنعت عامل عمده کوتاهی عمر مفید فرآورده های چوب در این جوامع میباشد. این ماده طبیعی به لحاظ تنوع کاربردی که دارد در برخی از موارد به دلیل داشتن یک سری از مشکلات کاربردی مانند تخریب زیستی، تغییر ابعاد در برابر تغییرات رطوبتی هو و تأثیر پذیری از اشعه ماورای بنفش خورشید به صورت محدود مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصین برای بهبود خواص مزبور از شیوه های متعددی از جمله آغشتن چوب به مواد سمی، استفاده از پوشش های بی رنگ یا رنگی برای محدود کردن جذب و دفع رطوبت و مقابله با اشعه خورشید استفاده نموده اند.

ترمووود

علیرغم آثار مثبت این روشها و مواد، بسیاری از شیوه ها به دلیل آلایندگی محدود، ممنوع و یا حذف شده اند. بدین سبب گرایش به سوی روش هایی است که به کمک آنها بتوان چوب را بدون ایجاد آثاری زیانبار بر روی طبیعت تیمار کرد.اصلاح چوب به این معنی است که با استفاده از مواد و روش هایی که آثار مخربی بر محیط زیست نداشته باشند و یا به عبارتی دوستدار طبیعت باشند، خواص چوب را برای بسیاری از کاربردها بهبود بخشید.اصلاح چوب با شیوه های مختلفی اعم از شیمیایی، گرمایی، مکانیکی و آنزیمی انجام می شود.اصلاح گرمایی یا حرارتی به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و سهولت کاربرد طرفداران بسیاری را به ویژه در اروپا پیدا کرده است، به نحوی که صنایع جدیدی نیز احداث و به بهره برداری رسیده اند. تقریباً همیشه برای بشر روشن بوده است که سوزاندن سطح چوب در آتش، آن را برای استفاده در فضای بیرونی مقاوم‌تر می‌کند و از دوران باستان از این روش برای افزایش مقاومت چوب‌هایی که در معرض شرایط آب و هوایی بیرونی قرار داشته‌اند استفاده می‌شده است. مطالعه علمی تیمار حرارتی چوب اولین بار در دهه 1930 انجام گرفت. گسترده‌ترین و کامل‌ترین پژوهش‌ها را انجمن ترمووود فنلاند انجام داد. در نتیجه‌ی این تحقیقات انجمن ترمووود فنلاند روشی برای تیمار حرارتی چوب ابداع نمود که با نام ترمووود شناخته می‌شود. انجمن ترمووود فنلاند با همکاری صنایع محصولات چوبی فنلاند فرایند تیمار حرارتی چوب را در مقیاس صنعتی توسعه داده و مجوز اجرای فرایند ترمووود را به شرکت‌های عضو می‌دهد. ترمووود یا ترمو چوب حاصل فرآیند خشک کردن چوب با حرارت 230 درجه سانتی گراد در معرض بخار آب و گردش هوا می‌باشد. در این فرآیند مغز چوب یا داخلی‌ترین قسمت چوب به دمایی بین 185 تا 215 درجه سانتی گراد می‌رسد. بسته به ضخامت ، رطوبت اولیه و گونه چوبی که تحت این فرآیند قرار می‌گیرد، پس از رسیدن مغز چوب به این ، دما ، میزان حرارت به مدت 2 تا 3 ساعت ثابت می‌ماند. استفاده از بخار در فرآیند ترمووود ویژگی‌های شیمیایی چوب را تغییر می‌دهد. در نتیجه فرایند ترمووود رنگ چوب تیره می‌گردد و توزیع رطوبت در چوب یک‌نواخت می‌شود و خاصیت عایق حرارتی آن نیز بهبود می یابد. در تیمار حرارتی ترمووود ، چوب در مقابل پوسیدگی مقاوم می گردد و به علاوه بیش‌تر خصوصیات نامطلوب چوب تا حد زیادی از بین می‌روند. دمای بالایی که به چوب اعمال می‌شود باعث تجزیه اسیدها و خروج عمده رزین چوب و شکسته شدن زنجیره های سلولزی آن می‌شود و محیط را برای رشد ریز ارگانیسم‌ها ، حشرات ، انواع قارچ و کپک نامناسب می‌سازد. در فرآیند ترمووود کردن چوب ، ابتدا در اولین مرحله با اعمال گرمای بالا رطوبت چوب به صفر می‌رسد و در آخرین مرحله با رطوبت را به حدود 4 تا 6 درصد میرسانیم. حاصل این رطوبت‌دهی نهایی افزایش مقاومت چوب در برابر تاب برداشتن، تغییر ابعاد و جا به جا شدن است.

ترمو وود


   1   2      >