سفارش تبلیغ
صبا ویژن

97/4/7
11:12 صبح

پیدایش ساز گیتار چگونه بوده است

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

عده ای بر این عقیده اند که ساز گیتار از مصر سرچشمه گرفته استو عدهای نیز بر این نظرند که آن از سیتارای یونانی-آشوری Greek Assyrian Cithara که بوسیله رمیها به اسپانیا آورده سده گرفته شده است.

اما به نظر می رسد که جد بزرگ تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آنها یاد کردیم یک کمان موسیقی باشد که تنها یک سیم ساده به دو سر آن متصل بوده است که با کشیدن و رها کردن سیم صدایی در کمان ایجاد میشده که این صدا بوسیله یک تقویت کننده صوت که به آن متصل بوده تقویت میشده است.

از آنجائیکه این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد میکرده برای داشتن چندین صدا ابتدا یک سیم دیگر و سپس چندین سیم به اندازه های کوتاهتر به کمان بسته شده و از این طریق چندین صدا تولید گردیده.

ازدیاد این سیمها و افزوده شدن یک جعبه تشدید صوت منجر به اختراع چنگ کمانی Harp Arqueeگردید.
سپس سازی متشکل از مجموعه ای از سیمها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیمهایی به طول مساوی کار گذاشته شد.
یونانیها دو نوع لیر داشتند ، یکی به نام لیرا و دیگری به نام کیتارا، کیتارا بوسیله رمیها تغییر شکل یافت و نام گیتار نیز از همین کلمه گرفته شده است .

آموزشگاه موسیقی

بعدها رو می ها برای نخستین بار سازهایی چون سیتارا ، پاندورا Pandora و فیدیکولا Fidicula را نواختند و از این راه آلات کوردوفن در تمام اروپا رواج یافت.
در واقع نخستین گیتارهای واقعی در آغاز دوره رنسانس به ظهور رسید .
این گیتار ها به دلیل داشتن بدنه ای باریک و شکلی مدور متمایز بودند.

به تدریج در قرنهای چهارده و پانزده پسوندهای موریسکا و لاتینا حذف شد
و در سراسر اروپا آلات موسیقی خانواده ساز گیتار با اسمهایی از قبیل : گیتارا ، گیترنه،گیترن Giteren( سازی سیمی مفتولی و منسوخ شده شبیه به گیتار که به زبان فرانسوی گیترنه و به زبان اسپانیایی گیتارا گفته می شد.) و شیتارا معین شدند.

در همان زمان گروه زیادی از سازهای خانواده کوردوفن ، با اسمهایی از قبیل: ویهوئلVihuelaا در اسپانیا و ویولا Viola در ایتالیا خوانده می شدند.

بعضی از این سازها با آرشهde arco ، بعضی با مضراب de penolaو بضی دیکر هم با انگشتde mano نواخته می شدند.

از ویهوئلای انگشتی ( ویهوئلا دمانو ) نوعی گیتار پدید آمد.
درطی قرنهای چهارده و پانزده در شکل گیتار و ویهوئلا تغییرات قابل توجه ای بوجود آمد به تدریج در پهلوهای آنها فرورفتگی ایجاد شد و در قرن شانزده هر دو ساز آشکارا شبیه گیتار شدند.

در قرن شانزده این دو ساز در اسپانیا بسیار رایج بودند و نوازندگی با انگشت به حدی عمومیت پیدا کرد که پسوند de mano در این کشور به کلی از اسم این سازها حذف شدند.
از آن پس ساز گیتار بدنه ای بزرگتر و شکلی مدورتر به خود گرفت.


97/4/5
3:0 عصر

بیرون آمدن رپ از دل هیپ هاپ

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

در مقاله به حایی رسیدیم که مشکلات اجتماعی رخنه کرده در ذهن مردم و هم چنین ادامه درگیری های نژادپرستی، اعتراضات علیه مسئله همجنس گرایی و مسائلی نظیر این ها همه گی دست به دست هم داده تا وحدتی ناخودآگاه در توده ی سیاه ایالت متحده ایجاد کند.
تلفیق وحدت اجتماعی با هنرهای فردی و تشکیل حزب ها و دورهمی های متعدد سرانجام ریشه های ظهور جنبشی جدید آن هم از نوع هنری را در ایالت متحده تشکیل داد.
نفی و مخالفت بیش از حد رسانه ها در آن دوران از جمله عوامل تاثیرگذار در فراخوانده شدن ناگهانی بسیاری از مردم به سوی این جنبش محسوب می شد.
رسانه ها در ابتدا سعی در مترادف نشان دادن هیپ هاپ با خشونت سیاه پوستان داشتند، در حالی که حقیقت چیز دیگری بود.
در واقع هیپ هاپ سخن از خشونت علیه سیاه پوستان داشت.

هیپ هاپ به سرعت در میان سفیدها، سیاه ها، توده های مختلف، انواع کسب و کار، سینما و… کشانده شد و در ظرف مدتی کوتاه همه را درنوردید.
علیرغم اینکه هیپ هاپ از مدت ها قبل به عنوان یک روش زندگی در امریکای شمالی رواج داشت اما محل تولد و اوج گیری آن را باید منطقه فقیر و سیاه نشین Bronx در نیویورک دانست.

آموزشگاه موسیقی

اما این نکته حائز اهمیت است که کلمه هیپ هاپ هم چنان مورد استفاده نبود تا اینکه پس از چند سال توسط دی جی افسانه ای Afrika Bambaataa این واژه به آن اطلاق شد و موجب شهرت جهانی آن شد.
در نهایت در سال 1967 دی جی و موزیسین جامائیکایی با نام Clive Campbell به جنوب منطقه Bronx آمد و شروع به کار کرد، نام هنری وی Kool Herc بود که بعدها او را از بنیانگذاران هیپ هاپ نامیدند.
در واقع سال 1967 و زمان آغاز کار وی را زمان آغاز عصر هیپ هاپ می دانند.

وی را بعدها پدر آن چه که امروزه هیپ هاپ می نامیم، نامیدند.
در این زمان بود که تکنیک های Turntablist همراه با رقص و سبک آواز جامائیکایی مورد استفاده قرار گرفت.
وی را که به عنوان گرداننده مهمانی ها می شناختند، رفته رفته استفاده از میکروفون و خواندن با آن را در اکثر مهمانی ها باب کرد تا اینکه بسیاری خواندن فی البداهه تنها با میکروفون و بدون موسیقی را ترجیح می دادند.
به زودی به وی لقب MC که مخفف Master of Ceremony بود را دادند و از این جا واژه ی MC به وجود آمد.
از آن جایی که برخی از گردانندگان مهمانی ها علاوه بر ساخت موسیقی توانایی سرودن شعر و خواندن آن را نیز داشتند،
از واژه ی Rap برای توصیف آن ها استفاده شد که مخفف Rhythm and Poetry می باشد.


97/4/2
1:29 عصر

معنی آواز

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

آواز (به انگلیسی: Vocal music) گونه‌ای از موسیقی است
که توسط یک یا چند خواننده و با یا بدون همراهی سازهای مختلف اجرا می‌شود،
به‌شکلی که محوریت قطعه بر آواز خواندن باشد.
در فرهنگ‌ها مطلقِ صوت و صدا ذکر شده‌است،
اما در موسیقی به‌معنی عام سرود، آهنگ و بانگ موزون زیر و بمی که از گلوی انسان و یا از سیم انواع سازها برآید،
تعبیر شده‌است.

در بعضی از ردیف‌های موجود، ازجمله ردیف مهدی قلی هدایت،
واژه? آواز درکنار گوشه‌های دیگر و به‌صورتی قرار گرفته که به‌نظر می‌رسد آواز، نام یک گوشه بوده‌است.
البته در متون نظم و نثرِ گذشته واژه? آواز به هریک از دستگاه‌های موسیقی و شعب آن اطلاق می‌شد
و گاهی نیز معنای نواختن ار آن مستفاد می‌گردید.

زمانی آواز قبل از نام مقام‌ها و گوشه‌ها قرار می‌گرفت، و چنان‌که از صفحات ضبط‌ شده پیداست،
آواز منصوری، آواز حاجیانی، آواز راک و… ثبت شده‌است.

در نخستین متن‌های تجلی این اصطلاح (آواز) نسخه? دستگاه ماهور است
که در سال 1911 م توسط سالار معزز در لایپزیک چاپ شده‌است
که در آن آواز بختیاری، آواز بیات ترک و… ثبت شده‌است.

آموزشگاه موسیقی

بعدها کلمه? دستگاه را به‌جای آواز برگزیدند
و فرصت شیرازی نیز دراین‌باره در کتاب بحورالالحان مطالبی عنوان کرده‌است.

امروزه، علاوه بر معنای عام، معنای خاصی از واژه? آواز در موسیقی ایران ثبت شده،
و آن پنج آواز، یعنی افشاری، ابوعطا، بیات ترک، دشتی و بیات اصفهان است،
و این به آن معنا نیست که مجاز نباشیم بیات کرد را آواز بیات کرد بنامیم،
زیرا بعضی تقسیم‌بندی‌ها به‌تناسبِ ذوق و سلیقه یا به‌طور سماعی انجام گرفته و نه برمبنای علمی.


<      1   2