سفارش تبلیغ
صبا ویژن

96/4/20
9:16 عصر

بررسی موسیقی فیلم های کمدی در ایران

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

علی شیرازی: سینمای فارسی به پیروی از سَلَفش سینمای هند، سینمایی ترانه محور بود و برایش فرقی نمی کرد فیلمی که موسیقی اش در دست ساخت بود ملودرام باشد، یا فضایی غم آلود و حتی خنثی... بر همین اساس، عموم فیلم های خنده دار و کمدی (با وجود نحیف بودن آثار منتسب به این دومی در سینمای بومی ما) از یک یا چند (گاهی هم چندین!) ترانه سود می بردند. بگذریم که ملودی های گسترش یافته ترانه اصلی فیلم ها گاه تم کلی موسیقی فیلم از آغاز تا پایان را شکل می داد.

مدل اخیر از انتخاب (یا ساخت) و گنجاندن این موسیقی ها در فیلم ها، یکی از پرطرفدارترین گونه های استفاده از موسیقی فیلم در فیلم های میان مایه و نیز سطح پایین تر سینمای بدنه در سال های قبل از انقلاب بود؛ بدین صورت که در خیل فیلم های پرترانه فارسی، به طور معمول یک ترانه به فراخورد مثلا نسبتش با مضمون و داستان و همچنین جایگاهی که در کلیت فیلم پیدا می کرد، «اصلی» نام می گرفت و ملودی های گسترش یافته اش توسط آهنگساز همان ترانه، محور موسیقی ملودیک و بی کلام فیلم را هم تشکیل می داد.

در کنار این ها نیز شخصی مانند زنده یاد «روبیک منصوری» کار همیشگی خود را می کرد و قطعه های انتخابی اش از گونه های مختلف موسیقی فیلم غربی و آهنگ های ترکی، هندی و عربی را به نوار صوتی فیلم های فارسی می افزود؛ روند و مدلی همه پسند (از جمله در میان تماشاگران و نیز سینماگرانی که پسند و سلیقه آن ها را شکل می دادند) که به تبع ریشه و محبوبیتش در حیات چنددهه ای فیلمفارسی، در فیلم های خنده دار و گاه حتی معدود فیلم های کمدی ایرانی نیز راه تکرار شد.

حاصل تلاش های دم دستی انتخاب کنندگان آهنگ، سازندگان ترانه ها (که گاه به شکل مجزا و خارج از فیلم هم دارای ارزش های مستقل فرهنگی و هنری بودند) و سازندگان موسیقی فیلم های خنده دار یا منتسب به مکتب کمدی ایرانی، معمولا چیزی جز افزودن روغن داغ و چاشنی های حسی و عاطفی (یا درباره این فیلم های خاص، شلوغ کاری) نبود. روندی که به سان فیلم های هندی آثار سینمای فارسی را (حتی) اغراق آمیز هم جلوه می داد؛ چرا که سینمای بدنه هند و سینمای فارسی از اساس بر مبنای غلوکاری و درشت نمایی (تاکید همیشگی بر همان خطاهای گل درشت معروف) شکل گرفته بود.

کلاس آموزش پیانو

البته نمی توان تلاش های چند آهنگساز واقعی سینمای ایران را در خلق فضای موسیقایی متفاوت برای فیلم های خنده دار و کمدی نادیده گرفت. در فیلم «صمد خوشبخت می شود» (1354) زنده یاد«مجتبی میرزاده» افزون بر ترانه هایی که «مجید فرهنگ» چه در هنگام خوشبختی موقتی صمد و چه در باقی قصه که او همچنان بدبخت است و در فراق لیلا و حتی ننه آغا آوازهای غمگنانه سر می دهد، اتفاقا ملودی بی کلام ترانه مشهور ماشین مرادبرقی را پایه اصلی موسیقی فیلم قرار داد.

آن سال ها این ترانه ورد زبان ها بود (گویا ملودی در اصل از ترانه ای با کلام فولکلوریک برداشت شده) و میرزاده هم که در سال 1354 پس از حدود پنج سال تجربه اندوختن در آهنگسازی برای فیلم ها، آدم مشهور و معتبری شده بود، این ملودی را در تمام صحنه های فیلم به فراخور تغییر داد و استفاده خوبی از آن کرد؛ مثلا یک جا در تیتراژ ابتدایی با انتخاب ریتم تند، هم به حس و حال این ملودی و هم به کلیت عنوان بندی، سرزندگی بخشید تا فضای مفرح فیلم را معرفی کند.

جایی دیگر لودگی های صمد را با شُل و کرخت کردن مترونم یکی ساز بادی «اگزجره» (بزرگ نمایی) کرد تا شکل کاریکاتوری صحنه را تشدید کند. جاهایی هم در کاباره یا عروسی نافرجام عین اله بخت برگشته با لیلا، ترانه هایی متناسب با این صحنه ها را به موسیقی فیلم افزود و سپس در پایان، با ضرورت شنیدن ترانه توسط تماشاگر و قطع آن، دوباره به ملودی های برساخته اش از «ماشین مرادبرقی» پاساژهای موسیقایی تازه ای به فیلم افزود.

میرزاده در جایگاه آهنگساز معمول فیلم های صمد...

با ایجاد و رنگ آمیزی این فضاهای متنوع به شکل گیری فضای سرخوشانه این دسته فیلم ها کمک فراوانی کرد که احتمالال تماشای سریال مشهور صیاد که منبع اصلی این فیلم ها در سینما بود، به سنّ بیننده قد نمی دهند. مردم همیشه در مجموعه با صمدها، به عنوان آثاری که هم می خنداند و هم حالشان را خوب می کرد رو به رو می شدند و چندان هم دست خالی از سینما بیرون نمی رفتند.

تاثیری که بی گمان زنده یاد میرزاده در جایگاه یکی از سه آهنگساز برتر سینمای پیش از انقلاب و یکی از 10 آهنگساز بزرگ تاریخ سینمای ایران، در آن نقشی بی جایگزین ایفا کرد؛ چرا که در مقایسه با «اسفندیار منفردزاده» و زنده یاد «مرتضی حنانه» (دو آهنگساز بزرگ دیگر در فیلم های پیش از انقلاب)، میرزاده از تداوم و همچنین شمار بیشتری در زمینه ساخت فیلم های این چنینی (در کنار فیلم های ملودرام وحتی حادثه ای کارنامه اش) برخوردار بود. البته زنده یاد حنانه هم در طول فعالیتش در آهنگسازی، موسیقی تعدادی از فیلم ها خنداده (و کمترکمدی) ایرانی را ثبت کرده است که به تبع کیفیت و ساختار خود فیلم ها موسیقی شان نیز از قوت بقیه بخش های کارنامه استاد دور هستند.

میرزاده در فیلم «درشکه چی» ترانه مشهور و به شدت پرفروش آن سال ها «دوستت دارم» را اساس موسیقی فیلم قرار داد. (جایی خواندم که این ترانه با توجه به جمعیت آن زمانِ کشور، حدود دو میلیون فروش رفته است که بر فرض اگر هر صفحه وارد فضای زندگی یک خانواده شده باشد، خانوارهای ایرانی بسیاری را شامل می شود.)

به هر روی استفاده از ترانه هایی که قبل یا بعد از نمایش نخست هر فیلم گل می کردند (تازه در زمانی که اکران های دوم و سوم فیلم های پرفروش قدر و قیمت زیادی داشتند)، نکته های متنی و فرامتنی فراوانی را پیش چشم و گوش و ذهن بیننده می آورد.

«درشکه چی» کمدی رمانتیکی «نئورنالیستی» است که گاه کفه کمیک و گاهی هم کفه رمانتیکش بر آن یکی می چربد و امروز در تکرار تماشای این فیلم که حالا یکی از برترین آثار به واقع کمدی سینمیا نه چندان قدکشیده کمدی در ایران محسوب می شود، دیگر نمی توان ملودی دیگری را بر آن متصور بود.

میرزاده با تغییر واریاسیون های متناسب با مضمون و حال و هوای هر صحنه و تنوع های ریتمیک و ملودیکی که در قسمت های مختلف به موسیقی فیلم می بخشد، در نخستین گامش در کل کارنامه سینمایی خود، هم جای پای محکمی برای ادامه فعالیتش در رشته موسیقی فیلم دست و پا می کند و هم بعدها در تصنیف و سُرایش باقی لحن های موسیقایی در سینما توان خود را به رخ می کشد.

موسیقی فیلم «درشکه چی» البته از ترانه های دیگری هم سود برده است. ورژن اصلی ترانه محوریِ فیلم، یعنی «دوستت دارم» با صدای خواننده اش از طریق گرامافون در صحنه هایی از «دوستت دارم» شنیده می شود. مثل جایی که غلام علی خان درشکچه چی با هدف ابراز عشق دیرینه اش به زینت سادات که در همسایگی دیوار به دیوار خانه اش زندگی می کند و خاله دخترش نیز هست، صدای گرامافون را آن قدر بلند می کند تا دلدار نیز از راز دل او باخبر شود! (نگاه های عاشقانه بازیگر نیز مکمل مفهوم این ترانه است.)

آهنگساز اما در باقی فیلم معمولا از ملودی بی کلام «دوستت دارم» استفاده می کند و بدین ترتیب همه حادثه ها را در گرو برآمده از همین عشق قدیمی نشان می دهد که حالا با درگذشت شوهر زینت سادات، بیش از همیشه جلوه پیدا کرده او خردادهایی نظیر آتش سوزی در خانه یار و پریشان حالی در روابط خانوادگی زینت سادات با پسرش را در پی دارد و به همین منوال، تیرگی روابط پسر او با دختر غلامعلی خان که این دو نیز شیفته همدیگرند.

البته کارگردان و آهنگساز از ترانه هایی در دل فیلم و داستان نیز بهره می برند. نظیر پیرزن که ترانه ای فکاهی شبیه آثار پخش شده در برنامه رادیویی صبح جمع با شما است و به خوبی توسط خود بازیگر اصلی («نصرت کریمی») اجرا می شود. پیرزن در فیلم کارکرد توامان رمانتیک و کمدی دارد و بدین ترتیب با ساختار اصلی و دوگانه درشکه چی نیز هماهنگ نشان می دهد.

کلاس آموزش گیتار


96/4/15
7:51 عصر

پینک فلوید 2005 تا اکنون

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

2005 تا اکنون

در دوم ژوئیه 2005، واترز، گیلمور، رایت و میسن پس از بیش از 24 سال در هاید پارک لندن گرد هم آمدند و در کنسرت لایو 8 به اجرای موسیقی پرداختند.[218] هماهنگ کننده? این برنامه، باب گلداف، این تجدید دیدار را ترتیب داد. او قبل از این‌که به سایر اعضا اطلاع دهد، میسن را از این موضوع مطلع کرده بود تا امکان برگزاری این کنسرت را ارزیابی کند. گلداف سپس موضوع را با گیلمور در میان گذاشت که او این پیشنهاد را رد کرد. او سپس از میسن خواست تا در این موضوع میانجی‌گری کند و رضایت گیلمور نسبت به انجام این امر را بدست آورد. میسن این درخواست را رد کرد اما در عوض با واترز تماس گرفت تا نظر وی را جویا شود که او علاقه‌مندی خود را اعلام نمود. سپس گلداف واترز را ملاقات کرد و جزئیات موضوع را با او مطرح نمود که در نتیجه زمان کنسرت تا حدود یک ماه بعد تعیین شد. پس از دو هفته واترز با گیلمور تماس گرفت، که نخستین مکالمه این دو پس از دو سال بود، و روز بعد گیلمور نیز پذیرفت تا در کنسرت حضور یابد. سپس گیلمور در این مورد با رایت تماس گرفت که او نیز سریعاً قبول کرد. در بیانه‌ای که گروه در رابطه با لایو 8 منتشر کردند، بر مسئله? بی‌ارتباط و بی‌اهمیت بودن مسائل و خصومت‌های گذشته اعضا در رابطه با حضور در لایو 8 تاکید شد.
پس از سه روز تمرین در استدیوهای بلک آیلند، فهرست نهایی آهنگ‌هایی که قرار بود در کنسرت آینده گروه اجرا شود، در «هتل کانافت» لندن دست‌چین شد.جلسات تمرین با مشکلاتی، از جمله عدم تفاهم‌هایی در نوع سبک و گام ترانه‌هایی که تمرینشان می‌کردند همراه بود. در آغاز این اجرا، واترز به حضار گفت: «[این] یک حس به شدت عاطفی است که پس از این همه سال کنار این مردان هستم، این که یکی از آن‌ها باشی... ما این را برای کسانی انجام می‌دهیم که اینجا کنارمان نیستند، و منحصراً برای سید.» پس از پایان اجرا گیلمور از حضار تشکر کرد و استیج را ترک کرد. واترز او را برای بازگشت فراخواند و اعضای گروه یکدیگر را در آغوش گرفتند. تصاویر این آغوش روز بعد از لایو 8 در بین روزنامه‌های یکشنبه بسیار پرطرفدار بود. در هفته‌ای که به اجرای لایو 8 منتهی می‌شد، یک اقبال تجاری عمومی نسبت به آثار پینک فلوید به وجود آمد. اچ‌ام‌وی گزارش داد که فروش «پژواک‌ها: بهترین‌های پینک فلوید» بیش از هزار درصد رشد داشته است، در حالی که آمازون. کام رشد چشمگیر فروش «دیوار» را گزارش داد. واترز در مورد حدود 20 سال خصومت و نزاع بین اعضا گفت: «من فکر نمی‌کنم هیچکدام از ما پس از این همه سال از 1985 با سربلندی بیرون آمده باشد... آن زمان بد و منفی بود، و من بابت نقش خودم در آن منفی بودن تاسف می‌خورم.»

پینک فلوید یک پیشنهاد 136 میلیون پوندی برای برگزاری یک تور نهایی را رد کرد.واترز احتمال اجراهای دیگر را کاملاً مردود ندانست اما اشاره کرد که این اجراها تنها در پوشش خیریه ممکن هستند. گیلمور نیز که در یک مصاحبه? مطبوعاتی حضور یافته بود، امکان بازتشکیل پینک فلوید را منتفی دانست و گفت: «تمریناتمرا متقاعد کردند[که] این آن چیزی نیست که خیلی بخواهم انجام دهم... لحظات خداحافظی بسیاری در زندگی و کار مردم وجود دارد که بعداً لغو می‌شوند، اما من فکر می‌کنم که به صورت قاطعانه می‌توانم بگویم اگر تور یا آلبومی دیگری باشد من جزئی از آن نخواهم بود. این را با یک احساس دشمنی یا چیزی مانند آن نمی‌گویم. فقط... یکبار به خواسته‌شان پاسخ گفتم و همکاری کردم و همان یکبار کافی است.» در فوریه 2006، گیلمور مصاحبه‌ای با «جینو کاستالدو» از روزنامه? ایتالیایی لا رپوبلیکا انجام داد. در نتیجه‌گیری مقاله دیده می‌شد: «صبر طرفداران به عزاداری تبدیل شد. اخبار حتمی هستند. پینک فلوید حل شده، به پایان رسیده و قطعاً مرده است.»زمانی که از گیلمور در مورد آینده? گروه سوال شد او گفت :"گروه؟ دیگر تمام شده... من به اندازه کافی انجام داده‌ام. من شصت سال سن دارم...[و] برای من راحت‌تر است تا بر روی آنچه خود دارم کار کنم." از آن زمان گیلمور و واترز بارها اشاره کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای احیای پینک فلوید به همراه اعضای باقی‌مانده ندارند.

در 7 ژوئیه 2006 برت در خانه شخصی‌اش در کمبریج‌شایر درگذشت.او زمانی که فوت کرد 60 سال داشت. خانواده او وی را در 18 ژوئیه 2006 در گورستان کمبریج دفن کردند در حالی که هیچکدام از اعضای پینک فلوید برای این مراسم دعوت نشدند. پس از مرگ برت، رایت تعبیر کرد: «گروه طبیعتاً از مرگ سید برت بسیار ناراحت و غمگین است. سید راهنمای راه سال‌های آغازین گروه بود و میراثی را به جای گذاشت که تاکنون الهام بخش باقی‌مانده است.» برت پیش از مرگش، 35 سال را به گوشه‌گیری و در گمنامی گذراند. رسانه‌ها نیز وی را به خاطر تأثیرش بر موسیقی راک ستایش کردند.در 10 مه 2007 واترز، گیلمور، رایت و میسن اجرایی برای تکریم یاد برت در «باریبیکان سنتر» لندن برگزار کردند. گیلمور، رایت و میسن ترانه‌های «دوچرخه» و «آرنولد لین» که توسط برت نوشته شده بودند را اجرا کردند و واترز نسخه? تک‌نفره? ترانه او «شعله سوسوزن» را نواخت. رایت در 15 سپتامبر 2008 و در سن شصت و پنج سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت. پس از مرگ او، هم‌گروه‌های او وی را برای تأثیری که بر موسیقی پینک فلوید داشت ستودند.

در 10 ژوئیه 2010، واترز و گیلمور در کنار یکدیگر اجرایی خیریه برای موسسه? «هوپینگ فاندیشن» برگزار کردند. این اجرا، که برای کودکان فلسطینی پول جمع‌آوری می‌کرد، در «کیدینگتون هال» آکسفوردشایر برگزار شد؛ جایی که آن‌ها برای حدود 200 شنونده موسیقی نواختند. پس از این اجرا گیلمور پذیرفت تا در کنار واترز اجرایی از «کرختی» در تور دیوار واترز داشته باشد.در 12 مه 2011، در اُ2 آرنای لندن، گیملور به تعهد خود به واترز عمل کرد. او دو تکنوازی گیتار را نواخت و هم‌سرایی کرد. تقریباً زمانی که نمایش در شرف پایان بود و پس از آن‌که دیوار کاملاً فرو ریخت، واترز خطاب به حضار گفت: «همه ما می‌دانیم که امشب شبی بود که دیوید لطف بزرگی به من برای حضور و اجرای "کرختی" کرد... پس خواهش می‌کنم به دیوید گیلمور خوشامد بگویید! یک تصادف عجیب و شگفت‌آور دیگر نیز رخ داده، یکی دیگر از بازماندگان گروه قدیمی ما نیز امشب این‌جا است. لطفاً آقای نیک میسن را برای آمدن به جایگاه راهنمایی کنید!» گیلمور و میسن، به ترتیب با یک ماندولین و طبل بزرگ، برای اجرای «بیرون دیوار» به واترز پیوستند.
در 26 دسامبر 2011، پینک فلوید و ایمی یک رشته جریان بازعرضه تمام آلبوم‌ها را تحت عنوان چرا پینک فلوید... ؟ آغاز کردند که قرار است تمام آلبوم‌های گروه را به صورت نسخه‌های ریمستر شده عرضه کند که در دو نوع «تجربی» و «غوطه‌ور» به صورت چند دیسکی و چند فرمتی عرضه می‌شوند. «جیمز گاتری»، یکی از تهیه‌کنندگان دیوار، وظیفه ریمستر کردن آلبوم‌ها را بر عهده داشت.

کلاس آموزش پیانو

رودخانه بی‌پایان

در 5 ژوئیه 2014، پالی سامسون، همسر دیوید گیلمور، در توییتر خود اعلام کرد که آلبوم جدید پینک فلوید با نام رودخانه بی‌پایان در اکتبر 2014 عرضه خواهد شد. این آلبوم بر اساس ضبط‌هایی که در سال 1994 ریک رایت انجام داده و تعدادی ترانه که بعداً ایجاد شدند، ساخته شده است. مدت کوتاهی بعد، وکالیست پس زمینه پینک فلوید، دورگا مک‌بروم، در حساب فیسبوک خود اعلام کرد آلبوم جدید پینک فلوید بر پایه یک پروژه موسیقیایی بی‌کلام که کار بر روی آن از جلسات ناقوس جدایی شروع شده و در گذشته بیگ اسپلیف نام داشته، بنا شده است. او اعلام کرد که بعداً میسن و گیلمور در این پرژه سهیم شده‌اند اما اشاره نکرد گای پرت، بیسیست پینک فلوید از سال 1986، هم همکاری کرده است یا خیر. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالاً آلبوم جدید شامل دست‌اندرکاران پینک فلوید در لغزش آنی در عقل و ناقوس جدایی خواهد بود.

موسیقی

سبک‌ها

پینک فلوید همواره به عنوان یکی از نخستین گروه‌های سایکدلیک راک بریتانیا شناخته می‌شود که کار خود را در پوشش یکی از طلایه‌داران موسیقی زیرزمینی انگلستان آغاز کرد. بعضاً کارهای گروه در سال‌های اولیه خود در سبک اسپیس راک نیز طبقه‌بندی شده‌اند. رولینگ استون می‌نویسد: «در 1967، آن‌ها موسیقی روانگردانی ارائه می‌دادند که از لحاظ اجرا طولانی مدت بود و گاهی با سایر سبک‌ها از جمله هارد راک، بلوز، کانتری، فولک و موسیقی الکترونیک ترکیب می‌شد.» ترانه? مراقب تبر باش، یوجین به شناسایی گروه به عنوان یک گروه آرت راک کمک فراوانی کرد. همچنین بعضی منتقدان نیز پینک فلوید را یک گروه اسید راک می‌دانند. در اواخر دهه? 60 میلادی رسانه‌ها شروع به خطاب کردن پینک فلوید به عنوان یک گروه پراگرسیو راک کردند.

در 1968، رایت در مصاحبه‌ای در رابطه با موسیقی گروه گفت: «سخت است که ببینیم ما به عنوان یکی از نخستین گروه‌های سایکدلیک راک بریتانیا برشمرده می‌شویم. ما هیچوقت خودمان را آنگونه تصور نکرده بودیم... ما تنها و تنها برای لذت بردن به اجرای موسیقی می‌پردازیم... ما به هیچ سبک موسیقی گره نخورده‌ایم و فقط کاری را می‌کنیم که می‌خواهیم... تمرکز... بر روی بداهه‌نوازی و ابتکار است.» زمانی که واترز به رهبری گروه رسید علاقه چندانی به موسیقی اوایل ایجاد گروه نشان نداد: «اصلاً چیز خوبی نبود. ما مضحک بودیم. ما بی‌فایده بودیم. ما به هیچ نمی‌توانستیم اجرا کنیم پس آغاز به نواختن نوعی موسیقی احمقانه و تجربی کردیم... سید یک نابغه بود اما ما هم دیگر نباید برگردیم و برای ساعت‌ها فقط «اوردرایو میان‌ستاره‌ای» را اجرا کنیم.» پینک فلوید به عنوان یکی از گروه‌های خلاق موسیقی راک شناخته می‌شد که در ابداع سبک پراگرسیو راک در دهه 70 و موسیقی امبینت در دهه 80 نقشی مهم داشته است.

گیتارنوازی گیلمور

آلن دی پرنا، منتقد موسیقی، گیتارنوازی دیوید گیلمور را به عنوان عنصر جدایی‌ناپذیر موسیقی پینک فلوید ستایش می‌کرد. رولینگ استون دیوید گیلمور را در رتبه 14 لیست «100 گیتاریست برتر تمام زمان‌ها» قرار داد و دی پرنا او را مهم‌ترین گیتاریست دهه 70 دانست و او را «حلقه? گمشده بین جیمی هندریکس و ادی ون هیلن» خطاب کرد. در سال 2006، گیلمور در مورد تکنیک نواختنش گفت: «انگشت‌های[من] صدای مشخصی تولید می‌کنند...[آن‌ها] خیلی سریع نیستند، اما فکر می‌کنم که به سرعت تشخیص می‌دهم... نوعی که ملودی‌ها را می‌نوازم با چیزهایی مثل هنک ماروین و شدووز در ارتباط است». گیلمور کمتر به تک‌نوازی گیتار علاقه نشان می‌دهد؛ توانایی او در استفاده از نت‌های کم‌تر برای ایجاد سرعت بیشتر بدون کاستن از قدرت یا زیبایی کار، وی را با ترومپت‌نواز جز مشهور مایلز دیویس قابل مقایسه می‌کند.

در 2006، نویسنده? گیتار وورلد، جیمی براون، شیوه گیتارنوازی گیلمور را «ساده ساخته شده، با ریف‌های عظیم، شجاعانه، به همراه تکنوازی‌های گیتاری با گام مناسب و پشنیبانی امبینت غنی» توصیف کرد. او در ادامه تک‌نوازی‌های گیلمور در «پول»، «زمان» و «خلسه دلپذیر» را مانند اشعه? لیزر در توده‌ای از مه دانست. او همچنین تک‌نوازی‌های گیلمور در «زمان» را این‌گونه توصیف کرد: «گیلمور به آرامی پیش می‌رود و ایده? اولیه خود را قدم به قدم به سمت گام بالاتر پیش می‌راند.» گیلمور در مورد اینکه چگونه صدای منحصر به فرد گیتارش را ایجاد می‌کند می‌گوید: «من اغلب از یک فوز باکس، یک پدال دیلی و یک برایت ای‌کیو استفاده می‌کنم...[تا] نواختن را تقویت کنم... شما نیاز دارید تا بلند بنوازید – یا کمی بالاتر از آستانه شنوایی. برای من راحت‌تر است که... نت‌ها را به سوی شما خم کنم تا مانند یک تیغه برنده در شما فرو رود.»

تجربیات صوتی

پینک فلوید در طول دوره حیات خود به طور متناوب از تجربه گرایی صوتی سود می‌جست. در مه 1967 نخستین تک‌آهنگ گروه «نواختن امیلی را ببین» در سالن ملکه الیزابت به‌اجرا درآمد. در حین اجرا، گروه از یک دستگاه کوادرافونیک اولیه به‌نام هماهنگ کننده? آزیموث استفاده کرد. این دستگاه که معمولاً توسط رایت استفاده می‌شد، در صدای تقویت شده? موسیقی گروه دستکاری به‌عمل می‌آورد و با نوارهای ضبط‌شده ترکیب می‌شد که در نتیجه اصوات در 270 درجه اطراف محل اجرا پخش می‌شدند و این موضوع باعث می‌شد تا نوعی احساس گردیدن اصوات به دور سالن در ذهن شنوندگان تداعی شود. در 1972، آن‌ها یک «پی‌ای» سفارشی‌سازی‌شده خریداری کردند که به نوعی با چهار کانال جدید ارتقاء داده شده بود تا سیستم صوتی 360 درجه را به‌وجود بیاورد.

واترز در چندین ترانه از پینک فلوید، از جمله «پا به فرار»، «به ماشین خوش آمدی» و «به‌شخصه؟» با استفاده از سینث‌سایزرهای «ای‌ام‌اس سینث ای» و «وی‌اچ‌اس3» به تجربه صوتی پرداخت.همچنین وی از افکت اکوی «بینسون اکورک 2» برای نوازندگی گیتار باسش در ترانه «یه روز از این روزها» استفاده کرد.

پینک فلوید در آلبوم برش نهایی از بسیاری افکت‌های صوتی خلاقانه استفاده کرد که به شکلی ماهرانه و نوین ضبط‌شان نموده بودند. همکاری میسن در این آلبوم تقریباً به کار با سامانه تجربی هولوفونیک (که یک تکنیک پردازش صدا برای شبیه‌سازی یک افکت سه بعدی ایت) محدود می‌شد. این سامانه از نوار استریو برای تولید نوعی افکت استفاده می‌کرد که باعث می‌شد شنونده‌ای که هدفون به سر دارد احساس کند صداها پیرامون سرش در حال حرکت هستند. این فرایند به مهندس صوت اجازه می‌داد تا صدا را طوری شبیه‌سازی کند که بتواند آن را به میل خود از پشت سر، اطراف و روبروی شنونده پخش کند.

موسیقی متن فیلم‌ها

پینک فلوید همچنین موسیقی چند فیلم را نوشته است. آغاز این فعالیت با ساخت موسیقی متن برای فیلم کمیته در سال 1968 بود. آن‌ها در سال 1969، موسیقی فیلم باربت شرودر با نام بیشتر را ساختند که برای گروه آزمون موفقیت‌آمیزی بود و نه تنها به‌خوبی آن را به سرانجام رساندند، بلکه قطعاتی را که ساخته بودند همراه با آهنگ‌های آلبوم یک نعلبکی رمز و راز در برخی اجراهای زنده بعدی مورد استفاده قرار دادند. گروه برای ساخت موسیقی فیلم میکل‌آنجلو آنتونیونی با نام نقطه زابریسکی نزدیک به یک ماه در هتلی مجلل در رم، پایتخت ایتالیا وقت گذاشتند، واترز درباره این موضوع می‌گوید که اگر تغییرات پی در پی و سخت‌گیری آنتونیونی درباره موسیقی این فیلم نبود، آن‌ها می‌توانستند در کمتر از یک هفته کارشان را به پایان برسانند. در نهایت تنها سه آهنگ از پینک فلوید در آن فیلم استفاده شد. یکی از قطعاتی که مورد استفاده آنتونیونی قرار نگرفت و رد شده بود «سکانس خشونت بود» که بعدها مورد استفاده قرار گرفت و پیش زمینه‌ای برای آهنگ ما و آن‌ها در آلبوم نیمه تاریک ماه شد. در 1971 پینک فلوید بار دیگر با باربت شرودر، کارگردان سینما همکاری کرد و موسیقی فیلم لا والی را ساخت. آلبوم تیره و تار در پشت ابر در واقع برای این فیلم ضبط و بعدها به عنوان آلبومی جداگانه عرضه شد. ساخت موسیقی متن این فیلم نزدیک به یک هفته در منطقه شاتو هرویل در نزدیکی پاریس زمان گرفت که پس از انتشار در قالب آلبوم توانست پینک فلوید را برای نخستین بار در جدول بیلبورد جزو 50 تا قرار دهد.

کلاس آموزش گیتار


96/4/11
7:50 عصر

10 دانستنی جالب در مورد موسیقی

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

موسیقی یکی از چیزهایی است که محال است هیچ انسانی دوست نداشته باشد. سبک های مختلفی که در موسیقی وجود دارد سلایق مختلفی را به خود جذب می کند.

1 – گوش دادن به موسیقی درهنگام ورزش کردن به شکل قابل توجه‌ای عملکرد بدنی را افزایش می‌دهد.

2- شرکت وارنر موزیک 82 میلیون دلار را برای حق امتیاز استفاده از موسیقی “تولدت مبارک” در رسانه‌ها به دست آورده است.

3 – ضربان قلب شما هنگام گوش دادن به موسیقی متناسب با با ریتم و نوع آن موسیقی تغییر می‌کند.

4 – گل‌ها با شنیدن موسیقی می‌توانند سریع‌تر رشد کنند.

کلاس آموزش گیتار

5 – متن‌ آهنگ‌های خواننده مشهور، الویس پرسلی توسط خود او نوشته نشده است.

6 – ویولن استرادیواریوس با قیمت 15.9 میلیون دلار، گران‌ترین آلت موسیقی دنیا است.

7 – موسیقی که برای مدت زیادی در ذهن شما باقی می‌ماند و شما آن‌را نا‌خودآگاه با خود می‌خوانید، earworm یا کرم گوش نام دارد!

8 – گروه‌ موسیقی بیتلز توانایی خواندن متن موسیقی را نداشتند.

9 – برای اولین بار در سال 2015، میزان فروش موسیقی‌های عرضه شده برای دانلود از نسخه‌های موجود بر روی CD پیشی گرفت.

10 – بر اساس یک تحقیق، کودکان هنگام شنیدن آواز و موسیقی نسبت به گوش دادن به یک صحبت حدود دو برابر آرام‌تر خواهند بود.

کلاس آموزش پیانو


96/4/10
11:16 عصر

ارتباط جنجالی خواننده مشهور آمریکایی با یک سعودی پولدار!

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

به گزارش صفحه اخبار واوموزیک چهره برجسته موسیقی آمریکا به تازگی با یک ثروتمند عربستانی رابطه ای را آغاز کرده است، رابطه ای که رسانه ها از آن به عنوان رابطه ای صرفا بر اساس پول و جلب توجه نام می برند.

 

 

 

 

 

 

 

این مرد عربستانی که 29 ساله است از وارثان شرکت نمایندگی تویوتا در عربستان سعودی است.

وی که از برجسته ترین تاجران سعودی به شمار می رود برای ادامه ارتباط با «ریحانا» خواننده سرشناس آمریکایی دست به هر کاری بزند. او عبدل لطیف جمیل نام دارد و به فوتبال بسیار علاقه مند است.

خانواده این مرد عربستانی در این کشور یک تیم باشگاهی به نام جمیل دارند که در لیگ عربستان هم حضور دارد.

ریحانا در سال های اخیر تجارب بسیار جنجال برانگیزی در ارتباط با دیگران داشته است.

 

 

 


96/4/10
1:16 عصر

نکاتی مهم در مورد برگزاری مراسم عقد و نامزدی

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

شاید برای نامزدها گرفتن یک جشن به یاد ماندنی آرزویی رویایی باشد.این روزها تقویم پر از مناسبت‌های خوب است و بازار جشن‌های عروسی دوباره داغ شده.

البته حق با قدیمی‌هاست «عروسی به چشم تماشاگر آسان است»…

 

وقتی خودتان داخل گود باشید دیگر به این راحتی‌ها نیست

هزار و یک کار ریز و درشت است که باید به‌موقع و درست انجام شود تا بتوانید یک جشن ایده‌آل بگیرید و همه‌چیز همان‌طور که دوست دارید، پیش برود. بالاخره در زندگی هرکس این یک شب، خیلی اهمیت دارد و همه می‌خواهند جشنی بگیرند که خاطره‌اش برای همیشه ماندگار شود.
البته لازم نیست بترسید یا نگران شوید. کافی است یک برنامه‌ریزی کامل داشته باشید و پیش از آن‌که دست به‌کار شوید، حساب‌وکتاب همه‌چیز را بکنید. قرار عقد و وقت‌گرفتن از محضرخانه، اجاره سالن، خرید حلقه، انتخاب آینه و شمعدان، سفارش لباس عروس و کت‌وشلوار داماد، انتخاب آرایشگاه، گل‌فروشی و آتلیه عکاسی فقط بعضی از کارهایی است که باید در فهرست‌تان قرار دهید
برای این‌که چیزی از قلم نیفتد و در روزهایی که سرتان حسابی شلوغ خواهد بود، ‌چیزی را فراموش نکنید، راهنمایی‌ای را برای‌تان آماده کرده‌ایم که می‌تواند گام به گام برای برگزاری یک جشن باشکوه همراه‌تان باشد

خدمات مجالس در تهران

از یک ماه قبل به فکر باشید

گام اول را که همه می‌دانند: انتخاب تاریخی برای روز عقد. اگر تاریخ پیشنهادی مقارن با اعیاد مذهبی یا اتفاقات مهمی باشد، شک نکنید که باید حداقل یک ماه زودتر از محضرخانه وقت بگیرید. مطمئن باشید یک روز مانده به 13 رجب که روز ولادت امیرالمومنین (ع) است یا روز قبل از نیمه شعبان نمی‌توانید محضر خالی پیدا کنید.
دفترخانه یا به تعبیر عموم محضرخانه‌ها برای ثبت ازدواج معمولا هزینه تعریف شده‌ای دریافت می‌کنند. این هزینه که از طرف سازمان ثبت برای آن‌ها تعریف می‌شود مبلغ ثابتی است و تا این تاریخ حدود 70 هزار تومان است. البته در دفاتر مختلف و بر اساس خدماتی که به شما ارائه می‌دهند هزینه‌های متفاوتی از شما مطالبه می‌کنند

 

فقط بزرگ‌ترها

تعداد مهمانانی که قرار است برای این اتفاق مهم دعوت شوند را یادداشت کنید و به دفترخانه اطلاع دهید. در نظر داشته باشید حضور بزرگان 2 خانواده کافی است؛ پس لازم نیست همه را با فرزندان در نظر بگیرید. ساعت دقیق برگزاری مراسم را از محضر‌خانه بپرسید و براساس همین زمان مهمانان‌تان را دعوت کنید. ممکن است قبل یا بعد از شما خانواده دیگری آنجا مراسم داشته باشند و دیر یا زود رفتن شما ازدحام و بی‌نظمی ایجاد کند

خدمات مجالس در تهران

 هزینه اصلی

دفترخانه یا به تعبیر عموم محضرخانه‌ها برای ثبت ازدواج معمولا هزینه تعریف شده‌ای دریافت می‌کنند. این هزینه که از طرف سازمان ثبت برای آن‌ها تعریف می‌شود مبلغ ثابتی است و تا این تاریخ حدود 70 هزار تومان است. البته در دفاتر مختلف و بر اساس خدماتی که به شما ارائه می‌دهند هزینه‌های متفاوتی از شما مطالبه می‌کنند. برای مثال وجود اتاق عقد مجزا، سفره عقدی مفصل یا جزئی، نیروی خدماتی پذیرایی‌کننده از مهمانان شما، عکاسی و فیلمبرداری و… از جمله خدمات اضافه‌ای است که در بعضی دفاتر ارائه می‌شود

 

آینه‌ای مخصوص شما

آینه و شمعدان و قرآن، اصلی‌ترین و اولین مورد از خرید عروس و داماد به حساب می‌آید که خیلی از بزرگ‌ترها پیشنهاد می‌کنند برای هر عروس و داماد اختصاصی باشد یعنی عروس خانم و آقای داماد حین عقد خودشان را در آینه اختصاصی خودشان ببینند. ما هم اساس این اعتقاد را نمی دانیم، فقط توصیه بزرگ‌ترهاست. اما اگر فکر می کنید وقت کافی ندارید، پول دستتان نیست یا حتی از خرید آینه و شمعدان مطمئن نیستید، می توانید طبق سلیقه خودتان عمل کنید. البته با راضی کردن بزرگترها!
یادتان نرود که روز محضر جواب آزمایش‌های قبل از ازدواج‌تان را همراه داشته باشید. در ضمن یادتان نرود که اینجا به هیچ عنوان نمی‌توانید کپی شناسنامه یا شناسنامه پدرتان را ارائه بدهید. اینجا فقط و فقط به اصل شناسنامه نیاز است

خدمات مجالس در تهران

کلید های طلایی یک مراسم عقد موفق

1- یادتان نرود که روز محضر جواب آزمایش‌های قبل از ازدواج‌تان را همراه داشته باشید. در ضمن یادتان نرود که اینجا به هیچ عنوان نمی‌توانید کپی شناسنامه یا شناسنامه پدرتان را ارائه بدهید. اینجا فقط و فقط به اصل شناسنامه نیاز است. یک راه‌حل ساده برای اینکه دچار مشکل نشوید این است که مدارک مهمی مثل شناسنامه یا جواب آزمایش‌ها را به خانواده‌تان بسپارید تا فراموش نشود. معمولا مادرها حواس جمعی دارند.
2- اگر دوست یا فامیلی دارید که به تازگی ازدواج کرده از او بخواهید عقدنامه‌اش را به شما امانت بدهد تا با مطالعه دقیق و سر صبر تمام موارد مورد شک و تردید را بخوانید و با مشورت یک کارشناس یا ریش‌سفیدان آن را درک کنید.
3- مدرک رسمی عقدتان که همان عقد‌نامه رسمی است چند روز بعد از عقد آماده می‌شود پس عجله نکنید و انتظار نداشته باشید همان لحظه آن را تحویل بگیرید.
4- اگر شرط ویژه‌ای دارید از قبل به محضردار اعلام کنید تا مورد قانونی نداشته باشد و اگر موردی داشته باشد بتوان آن را رفع و رجوع کرد مثلا اگر مهریه عروس خانم ملک مسکونی است باید مشخصات ثبتی ملک در زمان عقد به محضردار ارائه شود.
5- بهتر است محضرخانه نزدیک محل سکونت‌تان را در نظر داشته باشید و از همین مکان برگه معرفی‌نامه بگیرید.


96/4/7
10:36 عصر

«محمد علیزاده» با استقبال ایرانیان کشور استرالیا وارد شهر سیدنی

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

به گزارش صفحه اخبار واوموزیک «محمد علیزاده» بعد از برگزاری کنسرت‌‌های موفق در شهرهای بریزبین و پرت؛ به همراه «صدرالدین حسین‌خانی» مدیر شرکت موسیقی «ایران گام» و گروه ارکسترش؛ با استقبال ایرانیان استرالیا وارد سیدنی شد.

 

 

 

 

 

 

«محمد علیزاده» خواننده موسیقی پاپ ایران که به همراه «صدرالدین حسین‌خانی» مدیر شرکت موسیقی «ایران گام» و گروه ارکسترش هم اکنون برای برگزاری تور بین‌المللی کنسرت‌های خود در قاره اقیانوسیه به سر می‌برد؛ بعد از برگزاری کنسرت‌‌های موفق در روز 23 ژوئن 2017 (2 تیر ماه جاری) در شهر بریزبین Brisbane و در روز 24 ژوئن 2017 (3 تیر ماه) در شهر پرت Perthدر کشور استرالیا؛ شب گذشته با استقبال ایرانیان استرالیا وارد شهر سیدنی شد و در روز جمعه 30 ژوئن 2017 (9 تیر ماه جاری) در شهر سیدنی Sydney و همچنین در روز شنبه 1 جولای 2017 (10 تیر ماه جاری) در شهر ملبورن Melbourne به اجرای کنسرت موسیقی پاپ خواهد پرداخت.

این خواننده موسیقی پاپ ایران در تور بین‌المللی کنسرت‌‌های خود در شهرهای بریزبین و پرت استرالیا؛ ترانه‌های محبوب و پرطرفدار از آلبوم‌های «دلت با منه»، «سوپرایز» و «گفتم نرو» از جمله؛ «برگرد»، «برادر»، «احساس»، «گاهی بخند»، «کجا میری»، «عشقم این روزا»، «بی‌معرفت»، «فکرش هم نکن»، «بیمارم»، «بی‌حوصله»، «تصمیم»، «همینه که هست»، «چهل درجه» و «جز تو» را برای هموطنان خارج از کشور و همچنین علاقمندان به موسیقی اجرا کرد.

«امیر حسین اویسی» ـ رهبر ارکستر و نوازنده پیانو و کیبورد، «ایمان ذاکری» ـ نوازنده درامز، «بهمن میرزازاده» ـ نوازنده بوزوکی و گیتار، «اشکان صدیق‌آذر» ـ نوازنده لانچ پد و «علی‌ پورنگهبان» ـ نوازنده گیتار باس در تور بین‌المللی کنسرت‌های «محمد علیزاده» در شهرهای مختلف کشور استرالیا، این خواننده موسیقی پاپ ایران را با سازهای خود همراهی می‌کنند و در بخش‌‌هایی از این کنسرت‌ها به تکنوازی می‌پردازند.

«محمد علیزاده» سال گذشته به همراه اعضای ارکسترش؛ تعداد اجراهای کنسرت‌ خود در تهران را به 46 سانس و شهرستانها را به بیش از 105 سانس کنسرت رسانده بود و با مجموعاً با اجرای بیش از 150 سانس رکوردار برگزاری کنسرت موسیقی پاپ ایران در بعد از انقلاب در کشور محسوب می‌شود.


96/4/4
1:46 عصر

فصول زندگی لودویک وان بتهوون (بخش چهارم)

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

فصول زندگی لودویک وان بتهوون (بخش چهارم)

فصل بعد از 1825

با شروع 1825، بتهوون با مشکلات جدی جسمانی، آرتروز و چشم درد مواجه شد. او در خانه می ماند و اغلب در بستر استراحت می کرد. او مجبور شد از برادرش کمک بخواهد و به خانه او در حومه شهر برود و در اتاقکی بماند و با یک پرهیز غذایی نامناسب زندگی بگذراند. سال بعد (1826)، اوضاع بدتر شد. دوستان بتهوون او را ترک کردند، او آهنگ سازی را رها کرد و دیگر آثارش به اجرا درنیامد. پس از موفقیت سمفونی شماره نه در 1825، هیچ کنسرتی آثارش را نمایش نداد. او در کمال ناامیدی در دفتر خاطراتش می نویسد: «انگار مجلس اعلی وین فقط به رقص، اسب سواری و شرکت در باله[a30] علاقمند است.»بتهوون تلاش کرد تا آثارش را منتشر کند، ولی فصل بد وی اجازه این کار را به او نداد و ناکام ماند. دربار سلطنتی که قبلاً از بو حمایت می کرد، در این هنگام از او رو برگردانده بود. اواخر 1826، در یک روز سرد ماه دسامبر، او برادرش را که دیگر مایل به نگهداری از او نبود را ترک کرد و به رغم اینکه برادرش یک کالسکه شخصی داشت، آن را در اختیار او قرار نداد و او سوار بر ارابه شیر فروش به وین بازگشت. درنتیجه، بتهوون با بیماری وخیم ذات الریه به وین برگشت.

کلاس آموزش گیتار

چند روز بعد، سلامت وی رو به وخامت بیشتری گذاشت: پاهایش متورم شده بودند و درد شکم عذابش می داد. در 3 ژانویه 1827، وصیت نامه اش را نوشت. او علیل و ناتوان به دو تن از دوستانش که به عیادت او آمده بودند شکوه می کند که او را در زندگی تنها گذاشته اند و هیچ خانواده ای ندارد تا از او مراقبت کنند. او در کنار خود تصویری از ترزا برونشویک همان زنی که دو دهه پیش از این نامزدش بود را نگه داشته بود.در 24 مارس 1827، پایان ماجرا فرا رسید. بتهوون از دو تن از دوستانش خواست تا برایش شراب راین درست کنند. ولی دیگر دیر شده بود. دو روز بعد در 26 مارس 1827، بتهوون بزرگ در سن 57 سالگی در حالی که توفان سهمگینی شهر وین را برآشوفت، درگذشت.نتیجه این چکیده زندگی نامه نشان داده است که در زندگی بتهوون فصل خوب در سال 1776 و فصل بد در سال 1792 آغاز گردیده است. سپس فصل خوب جدیدی در سال 1809 شروع که پس از آن فصل بدی در سال 1825 شـروع شد. بر مبنـای تغییـرات فصلـی در زندگی بتهـوون که با تاریخ های افراد دیگری که در پیش داریم درآمیخته، می توانید دریابید که فصول خوب و بد خودتان در آینده چگونه خواهد بود.

کلاس آموزش پیانو


96/4/3
10:40 صبح

اهمیت شنیدن - قسمت چهارم

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

هنرجو ملزم به کسب آگاهی و دانش نسبی از هنر موسیقی و رموز آن می باشد زیرا دراین صورت قادرخواهد بود بفهمد که چرا فلان ریتم یا ملودی یا هارمونی،فلان تاثیر یا جاذبه را در او ایجاد کرده است که در این صورت به لذتی به مراتب بیشتر و عمیق تر از لذت محدود غریزی دست خواهد یافت.

فراموش نکنید،برای لذت بردن مضاعف از زیباییهای هنر موسیقی،باید آن را فهمید، که این فهم از طریق خوب گوش کردن به موسیقی حاصل خواهد شد.

بر این اساس لازم است هنرجو هر چه بیشتر و دقیق تر و با تامل و دقت بسیار به آثار موسیقی گوش دهد و سعی کند معنای تک تک جملات موسیقی،ملودی ها و ریتم ها را در وجودش پیگیری کند.به عنوان مثال در موسیقی ایرانی با دقت در تک تک جملات و ظرافتهای نوازندگی و هارمونی یا هماهنگی در گروه نوازی و چگونگی خواندن شعر، استفاده از تحریرها و دقت و تامل بسیار در معنای شعر و پیام آن و چگونگی تلفیق این شعر با موسیقی و.... می توان هر چه بیشتر با موسیقی ارتباط برقرار کرد و از آن لذت عمیق تر و بیشتری برد و در این صورت است که موسیقی تاثیری در وجود ما می گذارد که باعث پیشترفت و تعالی روح و روان ما می گردد.

بنابراین برای درست شنیدن موسیقی و لذت بردن از آن به گونه ای که تاثیری ماندگار در روح و روان ما بر جای گذارد،سعی،دقت و کوشش لازم است و البته بعد از آن باید فکر و احساس را برای شنیدن آماده کنیم تا به آگاهی لازم دست یابیم.

تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی

گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش

بنا به اعتقاد من نداشتن گوش موسیقی و دریافت ضعیف یا عدم دریافت موسیقی،امری موروثی و ذاتی نیست و توانایی درک عمیق و صحیح موسیقی بصورت بالقوه در وجود همه ما انسانهاست که باید با سعی و تلاش و کوشش و مطالعه و دقت و تامل فراوان در هنگام شنیدن موسیقی،به اصطلاح گوشمان را تربیت کنیم تا بتوانیم به رموز والای این هنر مقدس و ظرافتها و پیچیدگیهای هنری موسیقی بطور اخص، و دیگر اقسام هنرهای زیبا بطور اعم پی ببریم .

یادمان باشد که شنیدن درست به عنوان یکی از معبرهای فهمیدن و آموختن،بسیار مهم است.

در پایان،تمرینات و تجربیات کوتاه دیگری در باب شنیدن برای هنرجویان خواهم نوشت. امید است که این مطالب مفید و موثر واقع بوده و بکارگیری آنها افق جدیدی در راه پرورش هوش موسیقایی و نوازندگی و درک هنری برای هنرجویان عزیز باشد.

کلاس آموزش گیتار

1)گوش دادن به موسیقی به معنای درگیر شدن با فرمها و مفاهیم درونی آن و در هم آمیختن این مفاهیم با انچه در ذهن داریم می باشد.شنونده نباید به آهنگی که در خاطر او مانده اکتفا کند بلکه باید عادت کند به تدریج علاوه بر صدای اصلی، کلیه سازهایی را که در آن واحد نغمه های مختلف مینوازند بشنود و تشخیص دهد. به بیان دیگر در موقع شنیدن موسیقی،گوش نه تنها باید متوجه نغمه اصلی باشد بلکه همه سازهایی را که در زمینه آن آهنگ دیگر مینوازند بشنود.

2)غالبا هنرجویان موسیقی می خواهند بیشتر به قطعاتی که علاقه دارند گوش کنند و در نتیجه از درک آهنگ هایی که فهم آنها مشکل تر است غافل میشوند. این وظیفه دوستاران موسیقی است که به هنرجویان محترم یاداوری کنند بخصوص آهنگ هایی که نامانوس تشخیص داده اند بیشتر گوش بدهند.در این صورت بسیاری از مشکلات شنیدن با توجه و دقت شنونده آسان می شود.

3)قطعات خود را ضبط و سپس با آن گوش کنید و سعی در رفع اشکالات آن نمایید.

4)از هوش موسیقایی خود برای یادگیری استفاده کنید ، آهنگها را حفظ کنید،تکرار کنید و زمزمه کنید.

5)به خاطر داشتن موسیقی باعث می شود بتوانید از تمام قطعه کلیتی صحیح در ذهن داشته باشید.

توجه:

غالبا هنگامی که اثری ضبط شده را میشنویم و خود نیز تصمیم به اجرای آن داریم،سرعت موسیقی را بیشتر از آنچه در واقعیت اجرا میشود در ذهنمان میشنویم که این به علت ضعف در تکنیک نوازندگی است و در اثر تمرین این نقص برطرف میگردد.سطح فهم هنری نوازنده همراه با عامل گذشت زمان باعث تغییر می شود و شنیدن آثار موسیقیایی که از موارد کلیدی است به این تغییر کمک شایانی می کند.

6)هنگامی که مشغول فعالیت های دیگر هستید می توانید موسیقی تمرین کنید حتی با سوت زدن یا آهنگی را زیر لب زمزمه کردن.

7)توجه داشته باشید که محدودیت اولین فاز عدم پیشترفت است.دست به تنوع بزنید و موسیقی های دیگر گوش کنید.

8)زمزمه کردن آهنگ یکی از بهترین و بی نقص ترین استراتژیها در راستای یادگیری می باشد.

9)شنیدن را باید از حالت یک بار مصرف در آورد و با تکرار آن ،بیشتر بهرمند شد.

یادآوری:

فراموش نشود گوش دادن ابزار یادگیری و یک اصل مهم در یادگیری و بخش جدایی ناپذیر برنامه آموزش موسیقی است.

شنیدن موسیقی خود هنر است

کلاس آموزش پیانو


<      1   2