سفارش تبلیغ
صبا ویژن

96/3/6
10:25 صبح

تبدیل جزیره هندورابی به اکو موزه

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

تبدیل جزیره هندورابی به اکو موزه

حجت‌الاسلام محمدعلی زم، معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، هندورابی را جزیره «اندیشه و طبیعت» دانست و با اشاره به جمعیت اندک این جزیره، گفت: باید کاری کرد که هنرمندان، اندیشمندان و نخبگان به‌عنوان جمعیت ساکن در جزیره مجذوب منطقه شوند. زیرساخت‌های این جزیره باید با استفاده از مصالح بومی از آسیب‌ها مصون بماند و جزیره به یک «اکو موزه» تبدیل شود. طراحی و اجرای یک معماری ایرانی اسلامی بومی از ضرورت‌های این جزیره است تا این منطقه از گسترش ژولیدگی‌های حاکم بر معماری شهرسازی که در کیش وجود دارد، مصون بماند. تعیین کاربری جزیره به‌عنوان منطقه گردشگری یک اقدام پسندیده است و حضور اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند به جذابیت آن کمک شایانی کند. حجت‌الاسلام زم جزیره هندورابی را یکی از اکو موزه‌های بزرگ و تاثیرگذار بر فرهنگ امروز دانست که نسل‌های آن تحت هجمه مدرنیته، از گذشته خود فاصله گرفته‌اند و در صورت رعایت اصول فرهنگی در بازسازی و بازنمایی آن می‌تواند یکی از قطب‌های مهم گردشگری فرهنگی قلمداد شود.
نقش بخش خصوصی در توسعه هندورابی سازمان منطقه آزاد کیش موفق شده با جذب سرمایه‌گذار، نخستین گام را در توسعه جزیره هندورابی که یکی از جزایر بکر ایرانی و دارای ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری است، بردارد. مسوولان و مدیران ارشد سازمان منطقه آزاد کیش، اراده مطمئنی برای راه‌اندازی شرایط جزیره هندورابی و گشت گردشگری در آن از خود نشان داده‌اند. همین باعث تشویق سرمایه‌گذاران و ورود آنان به این پروژه عظیم عمرانی شده است. مسعود صالحی، پروژه‌های اجرایی شرکت میکا کیش در جزیره هندورابی را شامل دو بخش دانست و گفت: این بخش‌ها، سایت گردشگری جزیره هندورابی و هم‌چنین سایت جاده‌ای و عمرانی توسعه‌ای چون احداث ویلاهای روی آب، ایجاد حوضچه‌ها، موج‌شکن و اسکله است. سایت گردشگری جزیره هندورابی شامل سه بخش سایت اقامتی کوتاه‌مدت روزانه (مناسب تورهای چند ساعته)، سایت اقامتی بلندمدت تختی (اقامت شبانه، مناسب تورهای یک‌روزه و یک‌شبه) و هم‌چنین امکانات رستورانی و فضاهای تفریحی و گردشگری است. بخش بلندمدت پروژه عمرانی جزیره هندورابی، پروسه‌ای طولانی‌تر و کلان‌تر است که شامل تکمیل رینگ دور جزیره نیز می‌شود. این جاده، راه دسترسی به جزیره را مهیا خواهد کرد و 19 کیلومتر طول آن خواهد بود. بخش زیرساختی هندورابی، پروسه‌ای سنگین و حجیم از اقدامات اجرایی از جمله تامین آب و برق مصرفی بود که نصب دستگاههای آب شیرینکن و ژنراتورها را الزامی می‌کرد. همچنین تامین شرایط و بستر لازم جهت تردد مسافرین و گردشگران مطرح بود که توسط اسکله‌ای برای پهلوگیری کشتی‌ها و تردد مسافرین فراهم می‌شد. در این راستا حدود 4کیلومتر کابل برق و لوله های آبرسانی در زیر زمین اجرا شده است. و دستگاه‌های تصفیه فاضلاب مناسب با محیط خریداری و نصب گردید

زیباترین مناطق ایران تور داخلی

بازدید رییس جمهور از جزیره هندورابی در حاشیه سفر دو روزه حسن روحانی به جزیره کیش، رئیس جمهور با بالگرد به جزیره هندورابی رفت و چند ساعتی را هم در این جزیره گذراند. او پس از بازدید از فعالیت‌ها و اقدامات صنعتی و فرهنگی انجام‌شده در این جزیره اقدام به کاشت یک نهال در جزیره هندورابی کرد. دکتر روحانی در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: «ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری حلال در جنوب ایران، جزایر و سواحل خلیج فارس وجود دارد. جزیره هندورابی با ویژگی بارز بکر و دست‌نخورده بودن، منطقه‌ای مناسب برای دوستداران طبیعت، مردم ایران و خانواده‌هاست تا از این محیط آرام و طبیعی با امکانات خوبی که برای آن‌ها مهیا شده، بهره ببرند. فعال‌سازی همه جزایر خلیج فارس در راستای توسعه گردشگری کاری لازم و قطعی است و نکته حایز اهمیت درخصوص جزیره هندورابی فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای رونق این جزیره است و سازمان منطقه آزاد کیش تنها زمینه و شرایط را برای این سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. برای رسیدن به پیشرفت واقعی در کشور نیز دولت باید با فراهم کردن شرایط، سرمایه‌گذاری، فعالیت را بر عهده مردم گذارد. امسال سال فعالیت اقتصادی و فرهنگی است و در همین راستا شکوفایی و توسعه جزایر جنوب جزو سیاست‌های این دولت است. همان‌طور که می‌دانید، جزیره هندورابی فاصله‌ای هشت کیلومتری با سواحل خلیج فارس و هم‌چنین تنها 28 کیلومتر فاصله با جزیره کیش دارد و این یک حسن بسیار مهم برای جزیره هندورابی به حساب می‌آید.» روحانی ابراز امیدواری کرد جزیره هندورابی به منطقه‌ای آرام و زیبا تبدیل شود تا با سفر به این جزیره روحیه نشاط و امید در خانواده‌ها افزایش یابد.
بهره‌برداری از فرودگاه هندورابی تا پایان سال
مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش مدتی پیش، از جانمایی و تهیه طرح فرودگاه اختصاصی جزیره هندورابی خبر داد و تاکید کرد جانمایی و طرح فرودگاه اختصاصی جزیره هندورابی متناسب با چشم‌انداز توسعه این جزیره و برمبنای طرح جامع صورت گرفته است. او گفت: با توجه به تهیه و آماده‌سازی طرح این فرودگاه با همکاری مشاور طرح جامع هندورابی و با همکاری مشاور فرودگاهی ایمن راه، عملیات اجرایی فرودگاه جزیره هندورابی به‌زودی آغاز می‌شود. مونسان افزود: با توجه به درخواست رییس جمهور درخصوص توسعه هندورابی در کوتاه‌ترین زمان، تلاش می‌کنیم فرودگاه هندورابی در انتهای سال به بهره‌برداری برسد. به گفته مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش، هدف از احداث این فرودگاه ایجاد تسهیلات لازم برای تردد گردشگران و سرمایه‌گذاران به آن‌جاست.

جزیره هندورابیقیمت تور کیشگشت نوید