سفارش تبلیغ
صبا ویژن

96/4/3
10:40 صبح

اهمیت شنیدن - قسمت چهارم

بدست واوموزیک دانلود آهنگ در دسته

هنرجو ملزم به کسب آگاهی و دانش نسبی از هنر موسیقی و رموز آن می باشد زیرا دراین صورت قادرخواهد بود بفهمد که چرا فلان ریتم یا ملودی یا هارمونی،فلان تاثیر یا جاذبه را در او ایجاد کرده است که در این صورت به لذتی به مراتب بیشتر و عمیق تر از لذت محدود غریزی دست خواهد یافت.

فراموش نکنید،برای لذت بردن مضاعف از زیباییهای هنر موسیقی،باید آن را فهمید، که این فهم از طریق خوب گوش کردن به موسیقی حاصل خواهد شد.

بر این اساس لازم است هنرجو هر چه بیشتر و دقیق تر و با تامل و دقت بسیار به آثار موسیقی گوش دهد و سعی کند معنای تک تک جملات موسیقی،ملودی ها و ریتم ها را در وجودش پیگیری کند.به عنوان مثال در موسیقی ایرانی با دقت در تک تک جملات و ظرافتهای نوازندگی و هارمونی یا هماهنگی در گروه نوازی و چگونگی خواندن شعر، استفاده از تحریرها و دقت و تامل بسیار در معنای شعر و پیام آن و چگونگی تلفیق این شعر با موسیقی و.... می توان هر چه بیشتر با موسیقی ارتباط برقرار کرد و از آن لذت عمیق تر و بیشتری برد و در این صورت است که موسیقی تاثیری در وجود ما می گذارد که باعث پیشترفت و تعالی روح و روان ما می گردد.

بنابراین برای درست شنیدن موسیقی و لذت بردن از آن به گونه ای که تاثیری ماندگار در روح و روان ما بر جای گذارد،سعی،دقت و کوشش لازم است و البته بعد از آن باید فکر و احساس را برای شنیدن آماده کنیم تا به آگاهی لازم دست یابیم.

تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی

گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش

بنا به اعتقاد من نداشتن گوش موسیقی و دریافت ضعیف یا عدم دریافت موسیقی،امری موروثی و ذاتی نیست و توانایی درک عمیق و صحیح موسیقی بصورت بالقوه در وجود همه ما انسانهاست که باید با سعی و تلاش و کوشش و مطالعه و دقت و تامل فراوان در هنگام شنیدن موسیقی،به اصطلاح گوشمان را تربیت کنیم تا بتوانیم به رموز والای این هنر مقدس و ظرافتها و پیچیدگیهای هنری موسیقی بطور اخص، و دیگر اقسام هنرهای زیبا بطور اعم پی ببریم .

یادمان باشد که شنیدن درست به عنوان یکی از معبرهای فهمیدن و آموختن،بسیار مهم است.

در پایان،تمرینات و تجربیات کوتاه دیگری در باب شنیدن برای هنرجویان خواهم نوشت. امید است که این مطالب مفید و موثر واقع بوده و بکارگیری آنها افق جدیدی در راه پرورش هوش موسیقایی و نوازندگی و درک هنری برای هنرجویان عزیز باشد.

کلاس آموزش گیتار

1)گوش دادن به موسیقی به معنای درگیر شدن با فرمها و مفاهیم درونی آن و در هم آمیختن این مفاهیم با انچه در ذهن داریم می باشد.شنونده نباید به آهنگی که در خاطر او مانده اکتفا کند بلکه باید عادت کند به تدریج علاوه بر صدای اصلی، کلیه سازهایی را که در آن واحد نغمه های مختلف مینوازند بشنود و تشخیص دهد. به بیان دیگر در موقع شنیدن موسیقی،گوش نه تنها باید متوجه نغمه اصلی باشد بلکه همه سازهایی را که در زمینه آن آهنگ دیگر مینوازند بشنود.

2)غالبا هنرجویان موسیقی می خواهند بیشتر به قطعاتی که علاقه دارند گوش کنند و در نتیجه از درک آهنگ هایی که فهم آنها مشکل تر است غافل میشوند. این وظیفه دوستاران موسیقی است که به هنرجویان محترم یاداوری کنند بخصوص آهنگ هایی که نامانوس تشخیص داده اند بیشتر گوش بدهند.در این صورت بسیاری از مشکلات شنیدن با توجه و دقت شنونده آسان می شود.

3)قطعات خود را ضبط و سپس با آن گوش کنید و سعی در رفع اشکالات آن نمایید.

4)از هوش موسیقایی خود برای یادگیری استفاده کنید ، آهنگها را حفظ کنید،تکرار کنید و زمزمه کنید.

5)به خاطر داشتن موسیقی باعث می شود بتوانید از تمام قطعه کلیتی صحیح در ذهن داشته باشید.

توجه:

غالبا هنگامی که اثری ضبط شده را میشنویم و خود نیز تصمیم به اجرای آن داریم،سرعت موسیقی را بیشتر از آنچه در واقعیت اجرا میشود در ذهنمان میشنویم که این به علت ضعف در تکنیک نوازندگی است و در اثر تمرین این نقص برطرف میگردد.سطح فهم هنری نوازنده همراه با عامل گذشت زمان باعث تغییر می شود و شنیدن آثار موسیقیایی که از موارد کلیدی است به این تغییر کمک شایانی می کند.

6)هنگامی که مشغول فعالیت های دیگر هستید می توانید موسیقی تمرین کنید حتی با سوت زدن یا آهنگی را زیر لب زمزمه کردن.

7)توجه داشته باشید که محدودیت اولین فاز عدم پیشترفت است.دست به تنوع بزنید و موسیقی های دیگر گوش کنید.

8)زمزمه کردن آهنگ یکی از بهترین و بی نقص ترین استراتژیها در راستای یادگیری می باشد.

9)شنیدن را باید از حالت یک بار مصرف در آورد و با تکرار آن ،بیشتر بهرمند شد.

یادآوری:

فراموش نشود گوش دادن ابزار یادگیری و یک اصل مهم در یادگیری و بخش جدایی ناپذیر برنامه آموزش موسیقی است.

شنیدن موسیقی خود هنر است

کلاس آموزش پیانو